Prisvärda nyheter på Systembolaget i april 2012

Prisvärda nyheter i ordinarie sortiment på Systembolaget 2 april

Den 2 april lanseras 5 nyheter från Oenoforos i ordinarie sortiment på Systembolaget. Prisvärda viner under hundralappen som finns att köpa i hela Sverige.

Dolcetto d’Alba Orlando Abrigo 2010, art. 2331, 89 kr

– DOLCETTO FRÅN PIEMONTE I ITALIEN

Koopmanskloof Cabernet Sauvignon Shiraz 2011, art. 20020, 75 kr

– FAIRTRADE FRÅN SYDAFRIKA

Turtle Dreaming Rosé 2011, art. 6418, 69 kr

– ROSÈ FRÅN AUSTRALIEN

Brochet Facile Sauvignon Blanc 2010, art. 2267, 69 kr

– EKOLOGISKT ODLAT FRÅN LOIREDALEN

Gran Via Blanco 2011, art. 2483, 69 kr

– MODERN BLEND PÅ SPANSKA DRUVOR

Kort och kul att veta om vinerna

Dolcetto d’Alba Orlando Abrigo 2010, art. 2331, 89 kr – DOLCETTO FRÅN PIEMONTE I ITALIEN

Ett vin med medelfyllig smak med ryggrad och vissa tanniner. Inslag av skogsbär och örter. Passar till antipasti och rätter av ljusare kött, t.ex. taglietti med tryffel och gödkalv.

Först pressas druvorna varsamt följt av maceration med skalkontakt i 4-6 dagar med en maxtemperatur på 27°C. Vinet lagras därefter i stål- och cementtankar där vinet genomgår full malolaktisk jäsning för att slutligen buteljeras efter klarning. Kan lagras 2-3 år. Flaskans form kallas Albesia och innebär att producenten är medlem i Unione Produttori Vini Albesi, en prestigefull förening för vinproducenter från Alba.

Koopmanskloof Cabernet Sauvignon Shiraz 2011, art. 20020, 75 kr – FAIRTRADE FRÅN SYDAFRIKA

Fyllig och kraftfull smak med inslag av nya fat, rosépeppar och mocca. Det perfekta grillvinet som passar till smakrika kötträtter t.ex. entrecôte och oxfilé.

Vinet är gjort på 60% Cabernet Sauvignon och 40% Shiraz och har lagrats åtta månader i 225-liters ekfat av fransk ek, så kallade barrique. Vinet är certifierat som Fairtrade.

Turtle Dreaming Rosé 2011, art. 6418, 69 kr – ROSÈ FRÅN AUSTRALIEN

Torr och fruktig smak med inslag av röda bär som hallon och röda vinbär. Passar både till mat och som sällskapsvin. Ypperligt till sallader, pasta och kött av det ljusare slaget, t ex grillad kyckling.

Vinet är gjort på lika delar Shiraz och Sangiovese. Shiraz är Australiens nationaldruva och Sangiovese är en klassisk italiensk druva.

Brochet Facile Sauvignon Blanc 2010, art. 2267, 69 kr – EKOLOGISKT ODLAT FRÅN LOIREDALEN

Frisk, fruktig och stringent smak med inslag av Granny Smith-äpplen, färska örter och citrus. Långt och äppligt avslut. Passar till fisk, skaldjur och getost. Prova gärna med ugnsbakad fisk.

Vinet är gjort på ekologiskt odlad Sauvignon Blanc från Loiredalen i Frankrike. Vinet har lagrats sex månader i rostfria ståltankar.

Gran Via Blanco 2011, art. 2483, 69 kr – MODERN BLEND PÅ SPANSKA DRUVOR

Mycket fruktig smak med inslag av päron, mandarin och citron. Ett perfekt sommarvin som passar till både mingelkvällar och till lättare rätter som sallader, fisk och skaldjur.

Vinet är gjort på de inhemska spanska druvorna Macabeo (80%) samt Verdejo (20%). Lagrat i rostfria ståltankar.

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2009 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.