Välkommen till ett vineri i världsklass - Nordic Sea Winery i Simrishamn

I juni 2014 öppnar Nordic Sea Winery i Simrishamn upp för allmänheten. Det blir därmed Sveriges första vindestination där besökare har möjlighet att ta del av vinproduktion i sin helhet. Nordic Sea Winery räknas idag till ett av norra Europas mest moderna vinerier.

Ultramoderna Nordic Sea Winery startades 2008 med målsättning att skapa viner av allra bästa kvalitet. Här produceras några av Systembolagets mest framgångsrika viner. Flera av vinerna har fått fina utmärkelser av såväl svenska vinskribenter som internationell press.

Bakom Nordic Sea Winery står Oenoforosgruppen med grundaren Takis Soldatos. 2010 utnämndes Takis av Allt om Vin till ”Årets Dryckesprofil” för sin kunskap och sitt arbete kring vin. Han är en pionjär och innovatör i vinbranschen som besöker vingårdar världen runt för att hitta druvor av den allra främsta kvaliteten.

”Genom att flytta slutproduktionen från olika platser i världen till Sverige har vi större möjlighet att kontrollera kvaliteten genom hela produktionskedjan, från val av druva till slutprodukt. Det är med stor glädje vi nu öppnar upp vineriet som besöksmål då det har varit ett av målen sedan vi etablerade Nordic Sea Winery”, säger Takis Soldatos.

Den 11 juni öppnar Nordic Sea Winery upp för allmänheten. Besökarna kan följa produktionen på nära håll och lära sig allt från hur druvorna skördas till det att vinerna buteljeras. På plats kan man delta i vinprovning och besöka Sveriges största ekfatskällare. I anslutning till vineriet finns också en nyöppnad vinbar och restaurang som serverar utvalda delikatesser och dryck i en vacker omgivning. Interiören i vinbaren och restaurangen är skapad av den välrenommerade arkitekten Per Söderberg.

Vi har skapat en unik atmosfär och en stark helhetsupplevelse med en skandinavisk design som är varm och inbjudande. Möbler och inredning är specialritade för vineriet och vi har så långt som möjligt använt oss av lokal produktion och naturliga, hållbara material”, berättar Per Söderberg.

Med Nordic Sea Winery har Sverige äntligen fått ett vineri i världsklass och en unik vindestination öppen för allmänheten.

Kontakta oss för ytterligare information, bilder och intervjuer samt om du önskar besöka Nordic Sea Winery.
Lisa Lind, PR Manager Oenoforos, lisa.lind@oenoforos.se, 08-505 515 59.

• takis soldatos
  • nordic sea winery
  • oenoforos
  • vineri
  • simrishamn

Oenoforos Nordic Sea Winery
2008 startade Oenoforsgruppen Nordic Sea Winery i Simrishamn med syfte att skapa ett ultramodernt vineri och produktionsanläggning. På Nordic Sea Winery förädlas, lagras och buteljeras viner från hela världen innan de släpps på marknaden. Nordic Sea Winery är byggt för att klara Sveriges stränga livsmedelsregler och hygienkrav. Idag sysselsätter vineriet och produktionsanläggningen ca 80 personer.

I juni öppnar Nordic Sea Winery upp för allmänheten för att tillmötesgå det stora intresset som finns av att lära sig mer om vinproduktion. Besökarna kommer att erbjudas guidade turer av vineriet, vinprovning samt möjlighet att ta ett glas vin och äta i den nyöppnade restaurangen.

Takis Soldatos är VD och vinkreatör. Med många års erfarenhet från vinbranschen är han en aktiv ledare och verkar för att göra viner som svenska marknaden uppskattar, bland annat starka varumärken som Mauro och Umbala. Oenoforos var bland de första företag som fick importlicens när importmonopolet för vin släpptes fritt i Sverige 1994. Oenoforos-gruppen utökade sin verksamhet 2005 genom förvärv av vinimportföretaget Carovin som i sin portfölj har agenturer från välrenommerade vinproducenter i hela vinvärlden. 2008 tog Takis Soldatos ett nytt och kreativt initiativ och grundade imponerande Nordic Sea Winery i Simrishamn, ett högteknologiskt vineri där moderna metoder används i vinproduktionen. Takis Soldatos utnämndes till ”Årets Dryckesprofil 2010” för sitt arbete som pionjär och innovatör i den svenska vinbranschen.