Nomole by Ronja Reuber (Photo: Björn Ceder).

Nomole av Ronja Reuber.

Minimalistisk, bekväm – och helt enkelt cirkulär.

En avskalad grafisk och lekfull barpall med ryggstöd och lätt svikt – no more, no less. Ronja Reubers Nomole, designad för Offecct, är både minimalistisk och bekväm med låg materialåtgång och enkel uppdatering som gör den långsiktigt hållbar.

Nomole började som ett examensprojekt på Beckmans designhögskola och med frågan: vad är det essentiella hos en möbel? Resultatet är en minimalistisk barpall med grafisk precision, distinkta linjer och monokromt färgschema, tydligt grundad i övertygelsen att form, funktion och hållbarhet går hand i hand.

”Namnet kommer från uttrycket `no more, no less´. Tanken är att komma åt kärnan i produkten, att använda så lite material som möjligt utan att kompromissa med vare sig uttryck eller användbarhet. Och, som en självklarhet, se till att den enkelt kan uppdateras, förnyas och repareras för ett långt och cirkulärt liv”, säger Ronja Reuber. Hon understryker att användarupplevelse, ergonomi och komfort var lika viktiga som det visuella när hon designade Nomole. Stålrörskonstruktionen har en lätt svikt som gör sittandet mer aktivt och den integrerade ryggen ger skönt stöd, oavsett om pallen används på  restaurang, för mötesmiljöer på kontor eller i hemmiljö.

”Flexibilitet är en viktig egenskap hos möbler för att de ska vara hållbara och Nomole kan användas på många sätt och i olika miljöer. Den är samtida men ändå tidlös, har en både lekfull och industriell känsla, och är funktionell med en stark designidentitet”, säger Ronja Reuber.

Ronja Reuber

Ronja Reuber är produkt-, möbel- och inredningsdesigner med fokus på cirkulär design. Hon är född 1992 i Solingen, Tyskland, och tog examen på HDK Steneby i textildesign 2015 och på Beckmans designhögskola i Produktdesign 2020. Hennes arbete präglas av ett starkt hållbarhetsperspektiv och av övertygelsen om att form och funktion är lika viktiga. Medgrundare till Schiller Reuber Design Studio.

The company was founded in 1990 by Kurt Tingdal and Anders Englund, and the group has a sales of SEK 180 million.

Offecct has showrooms in Stockholm, Gothenburg (SE), Oslo (NO), Copenhagen (DK), London (UK), Amsterdam and Rotterdam (NL), Düsseldorf and Munich (DE), Milan (IT), New York (US), Singapore (SG), Toronto (CA), Sydney (AU), Shanghai (CH), Zürich (SW), Brussels (BE) and Warzaw (PL).

Since May 2017, Offecct has been a part of the Flokk – the market leader in the design, development, and production of workplace furniture in Europe. Flokk owns, beside Offecct, also leading brands as HÅG, RBM, RH, Giroflex, BMA, Profim, Malmstolen and 9to5 Seating.

For more information, please contact:
Press support, images and corporate: Elin Ingblom, +46 (0)70 87 20 215, elin.ingblom@flokk.com