Offertas siffror avslöjar: Hemstädningen fortsätter öka - trots lågkonjunkturen

Hemstädning fortsätter öka i lågkonjunkturen: störst skillnad hos mindre lägenhetsinnehavare

Ett mer försiktigt konsumtionsbeteende till följd av höga räntor och ökade matpriser hade varit väntat i rådande lågkonjunktur - nya siffror från Offerta.se visar dock en ny trend. Allt fler väljer att investera i hemstädning, störst är ökningen bland de som bor i mindre lägenheter.

Störst ökning hos de som bor minst

Nya siffror från Offerta visar att antalet uppdrag inom hemstädning har ökat med 11% jmfr med fjolåret. Störst skillnad syns hos mindre boenden på upp till 49 kvadratmeter där hemstädningen har ökat med över 20% sedan början av 2023. Men även i större boenden på över 200 kvadratmeter är ökningen nästan lika påtaglig. Siffrorna representerar både löpande städning och enskilda städtillfällen.

Ökade städuppdrag per kvm 2023 jmfr med tidigare år

• Hemstädning i boenden på 0-49 kvm = 20% ökning
  • Hemstädning i boenden på 50-99 kvm = 15% ökning
  • Hemstädning i boenden på 200+ kvm = 19% ökning

Störst ökning av städhjälp hos boende i lägenhet - har ökat med 14%

Ökningen är större hos lägenhetsboenden än hos de som bor i villa och radhus. Inkomna uppdrag från boende i lägenhet har ökat med hela 14%, medan motsvarande ökning för villa- och radhusboende stannar på 5%. Liknande siffror syns på landsbygden som i större städer.

- Det är överraskande att se hur hemstädning har blivit en viktig prioritering för många svenskar trots lågkonjunkturen. Intressant nog verkar ökningen vara större bland de som bor i mindre lägenheter jämfört med de som bor i villor. Det här mönstret kan signalera att olika boendeformer reagerar olika på förändringar i räntorna, men också att man väljer att investera i tjänster som är mindre kostsamma och istället väntar med större renoveringar, säger Anna Bergius, VD Offerta

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 010 - 33 020 11. www.offerta.se