Det ljusnar på renoveringsmarknaden när svenskarna väljer att investera årets rekordhöga skatteåterbäring i sina hem.

Ljusning i sikte - större renoveringar på tapeten igen

Svenskarna väljer att investera årets rekordhöga skatteåterbäring i sina hem. Renoveringsuppdragen som förmedlas genom Offerta.se har ökat med 14% i jämförelse med samma period förra året och vissa större projekt, som total- och halventreprenad, köksrenovering och om- och tillbyggnation har ökat betydligt mer.

Det ljusnar på renoveringsmarknaden

Efter de första skatteutbetalningarna visar siffror från Offerta.se en rejäl uppdragsökning som gör det tydligt att det är i sina bostäder som svenskarna vill investera pengarna. Renoveringstrenden som legat på is under en längre period av höga räntor och osäker ekonomi verkar nu ha vänt.

- Att många får tillbaka så mycket på skatten har förstås påverkan på siffrorna, men vi tror också att räntesänkningen gör att fler känner en ekonomisk trygghet och vågar investera i renoveringar som man tidigare skjutit fram. Nu börjar det äntligen ljusna för våra byggföretagare, säger Anna Bergius VD Offerta

Det här renoverar svenskarna efter skatteåterbäringen

Högst på svenskarnas topplista i april finns målningar, badrumsrenoveringar och altan- och uterum. De flesta inkomna projekten är större renoveringar som rör totalentreprenad, halventreprenad och om- och tillbyggnation vilket är uppdrag som tidigare haft en lägre efterfrågan.

Top 5 renoveringar i april

1. Målning och tapetsering
  2. Badrumsrenovering
  3. Altan och uterum