Offerta.se lyfter 2023 års renoveringstrender

Så renoverade svenskarna under 2023 - projekten som toppade listan

Resultatet av Svenskarnas renoveringstrender 2023 är här. Data från Offerta.se visar att badrumsrenovering toppar listan - trots ekonomisk motvind med lågkonjunktur och höga räntor.

2023 var ett år präglat av flera ekonomiska utmaningar, flera spådde redan i slutet av 2022 att det skulle bli tufft för tjänstebranschen. Men hur gick det egentligen? Topplistan över svenskarnas hemmaprojekt 2023 är här.

Topp 10 renoveringstrender 2023

1. Badrumsrenovering
  2. Målning Invändigt & Tapeter
  3. Elinstallation
  4. VVS, Rör & Gas
  5. Golvslipning, Olja & Lack
  6. Köksrenovering
  7. Altan & Uterum
  8. Fin- & Möbelsnickeri
  9. Solceller
  10. Luftvärmepumpar

Badrumsrenovering i topp

På listans första plats hamnar ett av de dyrare projekten: badrumsrenovering. Till skillnad från många av listans övriga kategorier är det en investering som kostar både tid och pengar.

- Att badrumsrenovering hamnar i topp kan bero på att det är en renovering som inte alltid går att skjuta upp - utan som snarare blir dyrare ju längre tid du väntar.Vi ser att microcement är ett material som ökar när svenskarna renoverar badrum vilket tyder på medvetna beställare både när det gäller pris och hållbarhet, säger Anna Bergius, VD Offerta

Fokus på konstnadseffektiva projekt

Resultatet avslöjar att många valde att hålla nere kostnaderna för investeringar i hemmet under 2023, av projekten som toppar listan är de flesta prisvänliga.

- 2023 var ett tufft år ekonomiskt och det gör att resultatet inte är helt förvånande. Vi ser flera kostnadseffektiva projekt på topplistan så som Målning och Golvslipning - det är sånt som inte kräver några jättesummor men som snabbt kan fräscha upp och ge ett nytt intryck.

Högt intresse för elinstallation

På listans tredje plats hittar vi elinstallation, en placering som skulle kunna förklaras av samhällets pågående elektrifiering. Etableringen av laddinfrastruktur är några av de projekt som visat sig bli allt vanligare i takt med den ökade användningen av elbilar. Samtidigt kämpar hushållen fortfarande med höga elkostnader, på listans två sista topp-placeringar ligger solceller och luftvärmepumpar - men även isolering har nått ett högt intresse under året. Utifrån data från Offerta.se kommer svenskarna troligtvis fortsätta renovera för att minska sina elkostnader under 2024.

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 010 - 33 020 11. www.offerta.se