​Sex av tio rut-köpare osäkra på vad kommande förändringar innebär

​Sex av tio rut-köpare osäkra på vad kommande förändringar innebär

Vid årsskiftet sänks maxbeloppet för skattereduktion för rut-tjänster. På grund av detta uppger tre av tio rut-köpare att de kommer att konsumera mindre rut-tjänster framöver. Samtidigt uppger sex av tio rut-köpare att de inte vet eller är osäkra på vad förändringarna faktiskt medför. Detta visar en ny undersökning från marknadsplatsen Offerta.se.

Från och med 1 januari 2016 sker förändringar både i rot- och rut-avdragen. Gällande rut-avdragen sänks maxbeloppet man kan få som skattereduktion för rut-tjänster från 50 000 kronor till 25 000 kronor för den som ännu inte fyllt 65 år.

I en ny undersökning, utförd av PFM Research, bland 514 av Offertas kunder som har köpt rut-tjänster under 2015 uppger sex av tio tillfrågade att de är osäkra eller inte vet vad de nya förändringarna innebär. Tre av tio uppger att de kommer att konsumera mindre rut-tjänster i och med förändringarna. Dessutom uppger varannan rut-köpare att de får extra fritid tack vare sin rut-konsumtion, något som nu kan minska.

– Vi har under hösten sett en markant ökning av mängden förfrågningar av tjänsteofferter, en trend som vi tror kommer att avta under 2016. Sett ur ett samhällsperspektiv är det bekymmersamt att företagen nu riskerar att stanna upp tillväxtmässigt. Även om de inte drar ner på personal så är det illa nog att de stannar upp och avvaktar, säger Jens Nilsson, vd på Offerta.

På Offerta märker man främst av den kommande förändringen genom en osäkerhet bland både tjänsteköpare och anslutna företagare.

– Vi märker av en viss osäkerhet kring vad som kommer att hända på marknaden när sänkningen av avdragen slår igenom. Samtidigt tror vi att marknadsplatser som Offerta som samlar köpare och säljare på ett och samma ställe kommer att bli ännu mer attraktiva när tjänstemarknaden förändras, säger Jens Nilsson.

Resultat från undersökningen:

- 6 av 10 rut-köpare uppger att de inte vet vad förändringarna som sker 1 januari 2016 innebär.

- 3 av 10 kommer att konsumera mindre rut-tjänster i och med förändringarna.

- Nästan varannan rut-köpare upplever sig få extra fritid tack vare sin rut-konsumtion.

- 1 av 10 förvärvsarbetar extra på grund av sin rut-konsumtion.

- Drygt 10% uppger att de saknar tjänster inom rut-sektorn idag, där husdjursrelaterade tjänster är de mest efterfrågade följt av barnpassning och IT-support.

- 90% av de tillfrågade uppger att de anlitat städtjänster under det senaste året.

- Nästan varannan rut-köpare är också rot-köpare.

Om undersökningen:
Undersökningen har gjorts av PFM Research på uppdrag av Offerta. Sammanlagt har 514 personer som har köpt rut-tjänster hos Offerta.se under 2015 medverkat. Undersökningen har gjorts via webbenkät under perioden november - december 2015.

För mer information, kontakta gärna:
Sandra Jansson, PR-ansvarig, Offerta
Mail: sandra.jansson@offerta.se

Offerta är Sveriges största marknadsplats för säljare och köpare av tjänster. Vi förmedlar kontakt mellan tjänsteföretag och personer som behöver hjälp i hemmet, på kontoret eller i sin bostadsrättsförening. Du är alltid välkommen att kontakta oss på info@offerta.se eller på 08 - 5000 53 10. www.offerta.se