Ojity vinner Eureopean Design Award

Silver för Ojity i European Design Awards

Designbyrån Ojity vann i dagarna Silver i 2022 års upplaga av European Design Awards för framtagningen av sin egen visuella identitet.

“En tydlig riktning var att gestalta den föränderliga atmosfär som vi arbetar i varje dag. Genom att utgå från en färgrymd som inte är begränsad till specifika solida kulörer valde vi att blanda färger och låta rörelse, variation och slump skapa gradienter där vilka färger som helst kan få mötas” säger Kristian Hallberg, Design Director på Ojity.

När konceptet fallit på plats formulerades det slutliga visuella uttrycket i en algoritm som skapar ständigt nya färgblandningar och variationer. "En utmanande del i arbetet var just att översätta en ganska abstrakt visuell idé till kod", tillägger Gudbjörn Valgeirsson, Designer.

Arbetsgrupp Ojity:

Viktor Ehrenberg, Creative Director