AutoIndex 2023: Här är bästa bilmodellerna enligt ägarna

AutoIndex 2023: Här är bästa bilmodellerna enligt ägarna

Honda Jazz, BMW 4-serie och Lexus NX har Sveriges nöjdaste bilägare. Det avslöjas i tidningen Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex.

I årets upplaga har 17 500 svenska ägare tyckt till om bilen och bilägandet. När betygen summeras är det alltså Honda Jazz som är mest omtyckt i åldersklassen 2012–2015.

– Det är en bedrift av en småbil som konkurrerar med dyrare suvar och kombibilar, säger Klas Skarin, ansvarig för AutoIndex på Vi Bilägare.

När vi studerar bilägarnas betygsättning av Honda Jazz är det flera faktorer som ligger bakom förstaplatsen. Köregenskaper och säkerhet rankas högt men även bilens pålitlighet gällande komfort- och användarelektronik. Jazz-ägarna är också väldigt nöjda med modellens andrahandsvärde där betygsättningen av delfrågan om värdeminskning hamnar på femte plats av samtliga bilmodeller i åldersklassen (2012–2015).

Bland något nyare bilar av årsmodell 2016–2018 är det BMW 4-serie som tar hem segern om de nöjdaste bilägarna, och bland de allra nyaste årsmodellerna (2019–2022) står suven Lexus NX som vinnare.

Flera populära bilmodeller som Volkswagen Passat, Kia Sportage, Toyota Corolla och Mitsubishi Outlander får dock ett betyg som är lägre än snittbilens.

Nylanserade elbilar fortsätter övertyga sina ägare positivt – med några få undantag. De eldrivna modellerna från MG får låga betyg när det gäller bilens kvalitet, och bland äldre elbilar sticker bland andra Nissan Leaf, Peugeot e-208, Volkswagen e-Golf och Renault Zoe ut negativt.

Så funkar AutoIndex

• 17 500 svenska bilägare har lämnat kompletta svar i AutoIndex 2023. Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.
  • Undersökningen har genomförts för 23:e gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som valt bil efter egna premisser och kan bedöma hur ekonomin påverkar bilinnehavet.
  • Den svenska undersökningen består av 24 märken, utvalda efter storlek på rullande marknadsandel från årsmodell 2019 till 2022. För övriga märken finns inte tillräckligt god statistisk säkerhet.
  • AutoIndex är ett skandinaviskt samarbete mellan Vi Bilägare, danska tidningen Motor, norska bilmagasin samt konsult- och researchföretaget Loyalty Group.
  • Resultatet presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 är ett mått på medelnöjdnivå.
  • För att få ihop tillräckligt med svar för att kunna presentera en statistiskt säkerställd ranking på modellnivå innehåller AutoIndex svar från både svenska, norska och danska bilägare.