Okidoki Arkitekter nominerade till arkitektpris

Okidoki Arkitekter är nominerade i arkitekturtävlingen Guldstolen 2012 för inredningen till Nudie Jeans huvudkontor i Göteborg. Okidoki Arkitekter har tidigare gjort inredningar för bland annat Guide Michelin-prisade restaurangen Fond i Göteborg. De vann nyligen tävlingen för en ny stadsplan för Linköping.

– Vi är stolta över att vara nominerade i just Guldstolen. Det är branschens eget pris, så det är ett fantastiskt kvitto på att vi haft god precision i alla detaljer, säger Fredrik Hansson på Okidoki Arkitekter.

Nudie Jeans huvudkontor ligger i Antikhallarna på Västra Hamngatan 6 i Göteborg. De gamla anrika lokalerna i nyrenässansstil renoverades och byggdes om under 2011. Okidoki hade 1 208 kvadratmeter, fördelat på de två översta våningsplanen i huset, att göra om till Nudie Jeans nya hem. Nudie flyttade in i februari 2012.

– Vi tog med kunden genom hela den kreativa processen, det är väldigt viktigt för att det ska bli äkta. Vi ville lyfta fram både det unika i Nudies varumärke och det historiska i byggnaden. Grundidén var, helt i enlighet med Nudies filosofi, att vi skulle ”behålla det som var slitet och laga det som var trasigt”. Det är deras kontor och det ska synas och kännas både internt och externt, säger Fredrik Hansson på Okidoki Arkitekter.

För Nudie var det väldigt viktigt att låta de gamla lokalerna samspela med kärnan av vad Nudie Jeans står för och representerar.

– Okidoki har verkligen strukturerat hela processen och möjliggjort det resultat vi såg framför oss från första början, säger Joakim Levin, en av Nudie Jeans grundare.

– Det som har varit viktigt för oss är mixen mellan gammalt och nytt. Materialen är jätteviktiga. Vi ville inte retuschera och piffa upp exempelvis gammal marmor så att den skulle se ny ut utan vi ville ha kvar det som det var – slitet och med själen kvar. Det är exakt så vi tänker kring våra jeans. Själva åldrandet av material är det som är vackert. Vi har nästan uteslutande vintagemöbler och gamla industrilampor. Vi ville ha ett hem för vårt varumärke och det har Okidoki gett oss, säger Joakim Levin.

Huset byggdes 1885 på uppdrag av Skandinaviska Banken. Ansvariga arkitekter var bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, som också står bakom bland annat Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och Grand Hôtel i Stockholm. Idag är huset mest känt för den antik- och samlarmarknad som huserar där.

Guldstolen är ett arkitekturpris som varje år delas ut av Sveriges Arkitekter – en intresseorganisation för Sveriges alla arkitekter. Vartannat år delas priset ut i kategorin ”bästa produkt” och vartannat år för ”bästa interiör”. Okidoki och två andra arkitektkontor är nominerad till 2012 års upplaga. Vinnaren presenteras på Arkitekturgalan i Stockholm den 16 november.

Presskontakt:

Fredrik Hansson, vd Okidoki Arkitekter AB, tel:031-352 46 62, fredrik@okidokiarkitekter.se

Therese Arnbert, informationsansvarig, Okidoki Arkitekter AB, tel:031-352 46 60, therese@okidokiarkitekter.se

hemsida: www.okidokiarkitekter.se  twitter:  @okidokiark  facebook: http://www.facebook.com/okidokiarkitekter

Pressbilder för fri publicering: http://bit.ly/GuldstolenOkidoki-hires    Pressbilder för web: http://bit.ly/GuldstolenOkidoki_lores

• guldstolen
  • inredning
  • nudie
  • antikhallarna
  • sveriges arkitekter
  • interiör
  • arkitekturgala
  • pris

Okidoki Arkitekter AB är ett arkitektkontor i Göteborg som arbetar i arkitekturens hela skala - från stadsplanering , byggnadsutformning  till inredning. Kontoret grundades 2006 och har idag 24 anställda arkitekter och ingenjörer.