De fräscha mackornas mack- Rosie’s Deli tar plats på 400 OKQ8 mackar längs de svenska vägarna

Nu satsar OKQ8 på en helt ny generation mack-mackor. Under varumärket Rosie’s Deli säljs numera smörgåsar skapade med riktigt goda råvaror på alla OKQ8s drygt 400 mackar runt om i landet. Målet med satsningen är att erbjuda det absolut godaste matalternativet längst vägen. Och svenskarna gillar mackor enligt en konsumentundersökning. Allra helst om man får dela macka med komikern Johan Glans.

-       Snabbt och gott är vad kunderna efterfrågar när man köper mat på macken. Vårt mål har varit att uppgradera vårt befintliga sortiment ordentligt för att bli bäst i Sverige på mack-mackor. Ta till exempel en ost- och skinkbaguette – nu relanserar vi den med Bregott, Lönnebergaskinka och Wästgöta Kloster ost. Man ska kunna få en riktig smakupplevelse när man fyller på energidepåerna hos oss, säger Morgan Eriksson, chef för Kategori/Inköp på OKQ8.

Gamla favoriter och nya spännande smaker del av nya konceptet
För att ta fram det nya mack- och salladssortimentet har man använt sig av en matkonsult som under ett halvår arbetat med olika råvaror och ingredienser. Resultatet är en blandning av uppgraderade klassiker som exempelvis ägg- och kaviarmacka och nya skapelser som fläta med handskalade räkor och äkta majonnäs samt wraps med laxröra. Salladerna har fått en bas av potatis, quinoa, bulgur och pasta beroende på tillval.

-       OKQ8 bad mig skapa den bästa smakupplevelsen längs vägarna utifrån kvalitetsråvaror – då kan det inte gå fel, säger Rose Marie Ljungström, matkonsult.

Mackan äts helst i bilen - om man inte får dela den med Johan Glans
Enligt en undersökning om konsumenters matvanor på stationer som YouGov gjort på uppdrag av OKQ8, framkom det att var tredje svensk ofta köper mackmat när man ska köra en längre sträcka. Var fjärde svensk äter maten i bilen medan cirka 30 % väljer att äta sin mat på macken. På frågan om vilken kändis man helst skulle dela sin macka med toppade komikern Johan Glans listan men Jill Johnsson och Fredrik Reinfeldt låg inte långt därefter.

För mer information, vänligen kontakta:
Morgan Eriksson, Chef Kategori/Inköp OK-Q8 AB
Tlf: 08-506 801 75, e-post: morgan.eriksson@okq8.se

OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.