OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå. Det gör laddnätverket med supersnabbladdare på 100 stationer till det största i Sverige.

Med 100 stationer är OKQ8 och Skellefteå Kraft störst i Sverige på supersnabbladdning

OKQ8 öppnade tidigare i veckan supersnabbladdare i både Båstad och Piteå. Det gör laddnätverket med supersnabbladdare på 100 stationer till det största i Sverige*. Målet med OKQ8 och Skellefteå Krafts stora satsning på laddinfrastruktur är att öka tillgängligheten för elbilsförare i hela landet med 800 laddpunkter, fördelade på 300 OKQ8-stationer, senast 2026.

-Vi är fantastiskt glada över att vara störst i Sverige på elbilsladdning. Att vi nu erbjuder supersnabbladdning på 100 stationer från Vittangi i norr till Trelleborg i söder är ett tydligt bevis på att vi håller kursen i vår expansiva utrullningsplan av supersnabbladdare i hela Sverige. Genom att snabbt öka tillgängligheten av laddare bidrar vi till minskade koldioxidutsläpp från transporter, vilket är en viktig del i omställningen mot en hållbar framtid, säger Karin Eriksson, vd på OKQ8 Scandinavia.

När allt fler byter till elbil ska det vara smidigt att ladda. Det ska också vara lika enkelt att betala för elen som för bensin eller diesel, och detta är något som OKQ8 och Skellefteå Kraft har prioriterat. Vid alla supersnabbladdare kan betalning ske smidigt både med vanligt bankkort, laddkort från OKQ8 eller med appen OKQ8 Elbilsladdning. Oavsett betalningsform tillkommer ingen extra kostnad för kunden.

-Skellefteå Kraft är en av Sveriges största producenter av förnybar kraft från vind och vatten. Att vårt nätverk nu är det största i landet gör oss verkligen stolta. Det visar att vi är på rätt väg i vår satsning att göra det möjligt för fler att köra på förnybar el, oavsett var i landet man bor. Transporter har en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle och vår målsättning med att investera i utbyggnaden av supersnabbladdning har hela tiden varit att finnas i hela Sverige, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.

-Att nå 100 stationer är något av en milstolpe som har krävt hårt arbete och stort fokus. Detta ska vi fira tillsammans med våra kunder med extra bra priser på elen mellan den 17–19 maj, säger Marc Skriver-Bayer, Public charging manager på OKQ8 Scandinavia.

*Statistiken som presenterats av Chargefinder.com inkluderar alla laddstationer för elbil i Sverige med laddare som har en kapacitet på minst 100kW. Statistiken visar att OKQ8 finns på flest antal stationer med laddare som har en kapacitet på 150kW eller mer.

Fakta
• Betalningsterminalerna tar emot både Visakort och Mastercard. Företagskunder kan använda OKQ8 Företagskort (Business Basic El och Fuel Plus El). Utöver det kan privatbilister betala med appen OKQ8 Elbilsladdning.
• Supersnabbladdarnas effekt är från 150 kW och uppåt
• Beroende på bilens kapacitet och batteriet kan en bil laddas för ytterligare 25 mils körning på ungefär 20 minuter.
• Skellefteå Kraft, som producerar 100 % förnybar el genom egna kraftstationer för vind- och vattenkraft samt bioenergi, står för såväl installationer och underhåll som leverans av elen i supersnabbladdarna.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Agnes Palinski, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia
Tel: 070-014 14 95, e-post: anges.palinski@okq8.se