Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Miljön nedprioriterad när svenskarna vårtvättar bilen

Fyra av tio svenskar tvättar bilen hemma på uppfarten eller gatan, trots den negativa miljöpåverkan. En undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia visar att miljön alltså inte är särskilt prioriterad bland svenskarna när det är dags att vårtvätta bilen. Istället är det fåfängan som styr – mer än varannan uppger att den främsta anledningen till att de tvättar bilen är när den är så smutsig att de skäms.

Miljöaspekten kommer först på fjärde plats när svenskarna listar de viktigaste faktorerna vid val av biltvätt, efter faktorer som pris och renlighet. Det visar en undersökning av Kantar Sifo genomförd på uppdrag av OKQ8 Scandinavia*. Fyra av tio svenskar uppger dessutom att de tvättar bilen hemma på uppfarten, gräsmattan eller på gatan. Var femte saknar dock kunskap om att denna typ av tvätt leder till att smutsigt tvätt- och sköljvatten rinner rakt ner i dagsvattenbrunnar vilket förorenar sjöar och vattendrag.

– Det är viktigt att upplysa människor att det inte är miljövänligt att tvätta bilen hemma, som många kan tro. I flera kommuner är det till och med ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan. Har man möjlighet att istället tvätta bilen på en station tar ett reningsverk hand om det smutsiga vattnet, samtidigt som du får tillgång till Svanenmärkta tvättprodukter, säger Alexandra William-Olsson, Kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Undersökningen visar att den främsta orsaken som driver svenskarna till att tvätta bilen är fåfänga - mer än varannan väljer att tvätta bilen när den är så smutsig att de skäms.

*En undersökning utförd av Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8 Scandinavia. Undersökningen utfördes februari 2017 med 1012 svenska bilister runt om i landet.

Så tvättar du bilen själv på bästa sätt - både för bilen och miljön:

• Är du en av alla som står och tvättar bilen på garageuppfarten? De flesta kommuner avråder från det, och tänk på att smuts, kemikalier och föroreningar rinner ner i dagvattnet och ut i närmaste vattendrag.
  • Att tvätta bilen i en biltvättsanläggning eller Tvätta själv-hall där tvättvattnet tas om hand är ett hållbart alternativ för miljön.
  • Om du i en tvätta-självhall skulle tappa en svamp på marken, släng den då. Då riskerar du inte att repa lacken med grus och smuts.
  • Mest optimalt är att ha ett raster i botten av tvätthinken. Ett så kallat ”Grit Guard” samlar upp smutsen och hindrar den att virvla upp.
  • Schampo är viktigt, men ju mer schampo desto bättre är en gammal myt. Det mest optimalt är att använda ett mätglas och mäta upp hur mycket schampo som krävs för exempelvis 10 liter vatten.
  • Har du inte tid att tvätta själv, eller vill ha tips på hur man gör? Vid frågor kan du vända dig till stationspersonalen, och vid tidsbrist finns alltid automattvätten som gör ett bra jobb utan negativ miljöpåverkan.

För frågor vänligen kontakta:

Alexandra William-Olsson, Kommunikationschef OKQ8 Scandinavia

+46 70 16 81 927, alexandra.william-olsson@okq8.se

Möjliggörare för människor i rörelse

På våra stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. Förutom drivmedel tillhandahåller vi marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe.

OKQ8 Scandinavia består av OK-Q8 AB i Sverige och Q8 A/S i Danmark och är en av Skandinaviens största drivmedelsbolag med ca 1000 stationer anpassade för såväl personbil som tung trafik. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade drivmedelsstationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. Vi har också produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 Scandinavia arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Vår svenska verksamhet har utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands sex gånger. Som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 Scandinavia aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.