Nu kan du köpa huvudvärkstabletter på bensinmacken - OKQ8 först med receptfria läkemedel på bekväma öppettider

Nu kan man köpa receptfria läkemedel inom kategorierna värk, feber och förkylning på OKQ8:s drygt 400 bemannade mackar runt om i landet. I praktiken innebär det att man nu, oavsett var man bor, kan lindra en sprängande huvudvärk eller en täppt näsa sju dagar i veckan och fram till sent på kvällen. OKQ8 tillhandahåller ett komplett bassortiment för både för barn och vuxna.

Alla har ett behov av receptfria läkemedel från och till och de flesta vill kunna handla när behovet uppstår. Inte minst kan barnfamiljer snabbt behöva tillgång till preparat som Alvedon, Ipren och nässpray under tider på dygnet då det lokala apoteket har stängt, säger Morgan Eriksson, Chef för Kategori/Inköp på OK-Q8 AB.

Hälften av alla svenskar vill först köpa botemedel då huvudvärken är ett faktum

OKQ8 har tagit fram sortimentet i samarbete med Johnson & Johnson Consumer Nordic, som är den största aktören inom receptfria läkemedel i Sverige. När Johnson & Johnson i en undersökning genomförd av Retail House frågade svenskarna om var de kan tänka sig köpa receptfria läkemedel, svarade sju av tio av de tillfrågade att man gärna köper receptfria läkemedel hos service- eller dagligvaruhandeln. Dessutom svarade så många som hälften att de enbart köper receptfria läkemedel när de har ett omedelbart behov.

OKQ8 tror att den ökade tillgängligheten av receptfria läkemedel ligger helt i linje med kundernas önskemål och att man på mackarna kommer se en stor efterfrågan inom det nya produktsegmentet.

Vi startade med så kallade "Sluta Röka"-produkter för drygt ett år sedan och nu säljer vi riktigt bra inom just det segmentet. Så fort kunden vant sig vid att vi tillhandahåller en viss produktkategori kommer de regelbundet tillbaka till oss eftersom vi har en helt annan tillgänglighet och andra öppettider än de lokala apoteken. Detsamma tror jag kommer att ske med vårt utbud av receptfria läkemedel, avslutar Morgan Eriksson, Chef för Kategori/Inköp på OK-Q8 AB.

Alla receptfria läkemedel förvaras bakom disk och åldersgränsen för samtliga produkter är 18 år.

För mer information, vänligen kontakta:

Morgan Eriksson, Chef Kategori/Inköp OK-Q8 AB
mobil 070550 61 57

e-post morgan.eriksson@okq8.se

Peter Tiberg, marknadschef OKQ8

mobil 070268 00 67

e-post peter.tiberg@okq8.se

Om OKQ8

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar biltillbehör, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en Gör Det Själv-hall, bilverkstad, biltvätt och biluthyrning samt ett brett däcksortiment.

OKQ8 tror på en hållbar bilism

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.