OKQ8: ”Alla hyrbilar är miljöbilar år 2010”

OKQ8: ”Alla hyrbilar är miljöbilar år 2010”

Av OKQ8s hyrbilsflotta är 1 855 personbilar, 44 procent av dessa är idag miljöbilar, bland annat drivna på etanol. Målet är att samtliga hyrbilar ska vara miljöbilar år 2010.
– En hyrbil rullar cirka 3 000 mil per år. Genom att bara erbjuda miljöbilar kommer vi att minska klimatpåverkan betydligt, säger Camilla Slunge Dowling.

Ett steg på väg mot målet är lanseringen av en ny konceptbil, miljöbilen Toyota Aygo.
– Totalt kommer det att finnas 340 stycken Toyota Aygo att hyra på OKQ8-stationerna, säger Camilla Slunge Dowling, miljöchef på OKQ8.

OKQ8 är i dag redan marknadsledande inom miljöbra drivmedel. OKQ8 har flest etanolstationer i Sverige – 251 etanolstationer av landets totalt cirka 930 stationer.

Under hösten 2007 kommer OKQ8 också att lansera världsnyheten Diesel Eco20.
Diesel Eco20 är en ny klimatdiesel som fungerar i alla dieselbilar och består av 20 procent biobränsle och 80 procent fossil diesel. Diesel Eco20 har lägre klimatpåverkan och bättre tekniska egenskaper än vanlig diesel.

För mer information, kontakta:

Camilla Slunge Dowling, miljöchef, 08–506 80 236, 070–268 00 57,
e-post: camilla.dowling@okq8.se

Mikael Björnér, informationsansvarig, 08-506 801 06, 070-268 01 14
e-post: mikael.bjorner@okq8.se

Läs mer om OKQ8:s miljöarbete på www.okq8.se

Fakta om Toyota Aygo:
• Toyota Aygo är en liten smidig stadsbil för 4 personer.
• Toyota Aygo är miljöbilsklassificerad och har en bensinmotor som släpper ut under 120 gram koldioxid/km.
• Toyota Aygo har fått 4 stjärnor i EuroNcaps säkerhetstest.