OKQ8 byter ut bärkassar för att minska koldioxidutsläppen

Som ett led i OKQ8:s hållbarhetsarbete införs sockerrörspåsar på stationerna. De nya sockerrörspåsarna är återvinningsbara samt bidrar med reducerade koldioxidutsläpp och minskat utsläpp av växthusgaser.

För att underlätta för sina kunder att göra hållbara val och tillhandahålla hållbara lösningar för en bättre miljö byter OKQ8 ut befintliga plastpåsar till sockerrörspåsar. Sockerrörspåsarna är av hög kvalitet och består till 85 procent av den förnyelsebara råvaran sockerrör. Införandet av de nya påsarna är påbörjad och sker succesivt när de gamla påsarna tar slut på stationerna.

De nya sockerrörspåsarna tillverkas av sockerrör i Brasilien. Av sockerrören framställs etanol, som därefter omvandlas till grön polyeten. Grön polyeten är en termoplast som används för att tillverka hållbara plastprodukter, i detta fall påsar.

Minskade koldioxid- och växtgasutsläpp
På OKQ8:s stationer används årligen nära tre miljoner kassar. Införandet av de nya sockerrörspåsarna innebär en besparing på cirka 38 ton växthusgaser och 42 ton koldioxidutsläpp årligen. Stora miljöbesparingar sker även under tillverkningsprocessen. Minst 85 procent av den nya påsen består av sockerrör, vilket innebär att påsarna minskar utsläppet av fossila bränslen och gas med 85 procent i jämförelse med samma påse av plast.

- Vi arbetar aktivt för att tillhandahålla mer hållbara lösningar och införandet av sockerrörspåsar är endast ett exempel på vad vi gör på våra stationer. Utöver att samtliga våra nybyggda stationer är miljöoptimerade finns många åtgärder som kunderna inte känner till eller märker av, säger Camilla Slunge Dowling, Hållbarhetschef på OKQ8.

OKQ8 arbetar för en hållbar stationsmiljö
OKQ8 arbetar aktivt på flera håll för att miljöoptimera drivmedelsstationerna och underlätta för bilisterna att göra hållbara val. Efter att 2011 ha upprättat Europas första hållbara station i Häggvik är miljöoptimeringen i dag standard för alla nybyggda stationer inom OKQ8. De hållbara stationerna är utrustade med solceller och sedumtak i kombination med bergvärme och frikyla, vilket gör stationerna i princip självförsörjande vad gäller energi. Andra exempel som återfinns på samtliga stationer är avrinningsplattor, oljeavskiljare och ett droppfritt dieselmunstycke för att minimera spill vid tankning.

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.