OKQ8 fortsätter aktivt driva utvecklingen av hållbara alternativ  - hållbarhetsarbetet summeras för 2013-2014

OKQ8 fortsätter aktivt driva utvecklingen av hållbara alternativ - hållbarhetsarbetet summeras för 2013-2014

OKQ8:s hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 2013-2014 konstaterar en fortsatt satsning på långsiktiga alternativ för en mer hållbar bilism. Under det senaste året har flera nya hållbara stationer öppnats, ett nytt förnyelsebart bränsle presenterats och för fjärde året i rad röstades OKQ8 fram som bäst i branschen i Sustainable Brand Index. Det är tredje gången OKQ8 redovisar och sammanfattar sitt arbete för en hållbar utveckling.

OKQ8 har under många år arbetat för en mer hållbar bilism. Under 2013 öppnade OKQ8 bland annat tre nya hållbara stationer, som alla är byggda för att ha minsta möjliga miljöpåverkan.

-  Miljö- och hållbarhetsarbete är en väsentlig del av OKQ8:s samhällsengagemang och vardag. Vår ambition är att erbjuda våra kunder hållbara alternativ som hjälper dem att minska miljöpåverkan. Det kan vara allt från förnybara bränslen, 220 tvätthallar med Svanenmärkta produkter eller låta hyrbilen vara ett komplement till att äga en bil, säger Malin Eklund, Head of Communication & CSR på OKQ8.

Stor potential i OKQ8:s nya bränsle Diesel BioMax
I årets hållbarhetsredovisning sammanställer OKQ8 företagets miljömål som bland annat innefattar att öka andelen hållbara alternativ för drivmedel och att minska koldioxidutsläpp. I januari 2013 inleddes ett samarbete med Volvo Lastvagnar, Renova och DHL Freight för att utvärdera OKQ8:s nya drivmedel för tung trafik - Diesel BioMax. Bränslet är en helt syntetisk diesel med potential att minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Resultaten efter första året visade mycket positiva resultat. Diesel BioMax har kapacitet att bli ett alternativ med låg klimatpåverkan som håller hög kvalitet.

För att manifestera engagemanget i hållbarhetsfrågor har OKQ8 ansökt om att få ansluta sig till FN:s Global Compact. I januari 2014 antogs OKQ8 och har därmed åtagit sig att i all verksamhet stödja FN:s tio principer inom miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och antikorruption. För fjärde året i rad har OKQ8 även röstats fram av Sveriges konsumenter som branschbäst i Sustainable Brand Index i kategorin drivmedelsvarumärken.

Praktikprogrammet Ung på väg initierades under året
Hållbarhetsredovisningen sammanfattar OKQ8:s miljömässiga, men även sociala, ansvarstagande. Ett exempel är praktik- och mentorsprogrammet ”Ung på väg” som OKQ8 genomför i samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen. ”Ung på väg” syftar till att hjälpa ungdomar att komma in på arbetsmarknaden. Målet är att från 2015 erbjuda 1 500 praktikplatser under en treårsperiod.

Hela hållbarhetsredovisningen finns att hämta på www.okq8.se

Om årets hållbarhetsredovisningÅrets redovisning omfattar räkenskapsåret 1 mars 2013 till 28 februari 2014 och redovisas för andra året med Global Reporting Initiatives (GRI:s) ramverk tillämpningsnivå C (G3). En redovisning som följer GRI:s riktlinjer för hållbarhetsredovisning ska leva upp till ett flertal principer gällande redovisningens innehåll och kvalitet. Årets redovisning har kompletterats med hänvisningar till Global Compacts principer, då OKQ8 anslutit sig FN:s Global Compact under verksamhetsåret.

För mer information vänligen kontakta:
Malin Eklund, Head of Communication & CSR , OKQ8
E-mail: press@okq8.se Mobil: 070–268 00 95

OKQ8 - för hela livet med bilen
Med sina närmare 1000 servicestationer i Sverige och Danmark är OKQ8 en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och tjänsteutbud för både bilen och bilisten  samt närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat. I företagets utbud finns även produkter såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds tjänster som villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den svenska verksamheten omfattar ca 700  stationer samt ytterligare drygt 70 anläggningar för tung trafik. De ca 350  bemannade servicestationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice. Många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har ett starkt miljöengagemang och en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i den hållbara utvecklingen, genom t ex utbyggnad av biogasnät utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och tillhandahållande av el som drivmedel. Under 2011, 2012, 2013 och 2014 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.