OKQ8 går till sjöss: Öppnar båttvätt för ett giftfritt båtliv

Under april månad pågår arbetet runtom Sveriges småbåtshamnar för fullt. Nu ska över 800 000 fritidsbåtar förberedas för säsongen. För att hålla båtarna fria från påväxt av bland annat havstulpaner, musslor och alger bottenmålar var sjätte sin båt med giftig biocidfärg som skadar djur och växter i våra hav och sjöar, enligt den senaste Båtlivsundersökningen. För att göra det enklare för båtägare att välja bort biocidfärg öppnar Sveriges ledande drivmedelsbolag nu sin första båttvätt.

Sverige är ett av världens mest fritidsbåttäta länder, enligt Transportstyrelsens senaste Båtlivsundersökning. Endast våra nordiska grannar Norge och Finland, samt Kanada, har fler båtar per invånare. Inför varje ny båtsäsong har båtbottenfärger länge varit den dominerande metoden för att hålla skrovet fritt från påväxt, bland Sveriges fritidsbåtägare. Men trots att det finns alternativ till giftiga biocidfärger för båten, väljer många fortfarande att bottenmåla med giftfärger som läcker ut och skadar vårt gemensamma växt- och djurliv.

- OKQ8 bedriver sedan länge ett omfattande miljö- och hållbarhetsarbete, genom att bland annat erbjuda mer miljövänliga drivmedel, biltvättar och produkter. För att bidra till att reducera båtlivets negativa miljöpåverkan sjösätter vi nu vår första båttvätt. Vi har kursen inställd på att öppna fler, vilket vi hoppas ska skapa ringar på vattnet så att fler båttvättar kan öppnas, vilket för miljön är ett bättre alternativ än giftfärg, säger Andréa Haag, Hållbarhetsdirektör på OKQ8.

Biocidinnehållande båtbottenfärger måste godkännas av Kemikalieinspektionen innan de får säljas eller användas. Att en båtbottenfärg är godkänd av Kemikalieinspektionen innebär dock inte att den är miljövänlig, vilket kan vara lätt att tro som båtägare. Reglerna för var båtbottenfärg är tillåtet eller inte skiftar dessutom beroende på vart i Sverige du åker, vilket komplicerar båtlivet ytterligare.

- Det är långt från enkelt att vara en miljömedveten båtägare idag. Vår uppfattning är att en majoritet av båtägarna är passionerade för att bevara det natur- och djurliv båtlivet möjliggör, men många varken vet eller upplever att de har ett alternativ till giftfärger. Vår satsning på båttvättar syftar till att göra det enkelt att tvätta båten istället för att varje säsong bottenmåla, säger Andréa Haag.

OKQ8:s första båttvätt öppnar i Islinge på Lidingö utanför Stockholm. Satsningen genomförs i samarbete med företaget Boatwasher som tillhandahåller den teknik som gör det möjligt att – i vattnet – tvätta båtar som inte är behandlade med giftfärg. Det krävs inget rengöringsmedel utan hela processen är mekanisk. Precis som på biltvätten samlas tvättresterna upp och lämnas till en miljöstation. Resultatet är en ren båtbotten, och med det en reducerad bränsleåtgång, vilket har positiva effekter för både plånbok och miljö.

- Vi måste sluta använda giftiga biocidfärger och vi har fullvärdiga alternativ. Att varje år tvätta, slipa, måla, skrapa och så tvätta igen för hand, är dessutom ett ohälsosamt, obekvämt och rätt tråkigt arbete. Nu pågår förberedelserna inför årets båtsäsong för fullt runtom i Sverige. Om man som båtägare tar beslut om att skippa båtbottenfärg 2019, till förmån för båttvätt, så vinner miljön samtidigt som man slipper onödigt arbete, säger Odd Klofsten, VD på Boatwasher, samarbetspartner till OKQ8.

OKQ8:s första båttvätt öppnar i Islinge på Lidingö i Stockholms län i juni 2019.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Hellgren, Head of Communications, OKQ8 Scandinavia

Telefon: 0730-68 40 04, E-post: karin.hellgren@okq8.se

OKQ8 Scandinavia – Hållbar Möjliggörare för människor i rörelse

På våra stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. Förutom drivmedel tillhandahåller vi marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe.

OKQ8 Scandinavia arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Vår svenska verksamhet har utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands sex gånger. Som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 Scandinavia aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.