OKQ8 har minskat koldioxidutsläppen med 31 procent

OKQ8 har minskat koldioxidutsläppen med 31 procent

OKQ8 satsar vidare på hållbarhet och har sedan 2014 minskat koldioxidutsläppen per såld produkt med 31 procent och energianvändningen med 12 procent. Detta redovisar företaget i sin nyligen släppta hållbarhetsrapport. Andra initiativ man gör för miljön är till exempel utbyggnad av nätverk med fler snabbladdare för elbilar, 50 nya hållbara biltvättar samt fortsätt utrullning av nya hållbara stationer.

– Vi vet att transporter står för cirka en tredjedel av de totala koldioxidutsläppen, och vår bransch bär ett stort ansvar för klimatpåverkan. Därför är det viktigt att visa hur vi genom en rad olika åtgärder arbetar dagligen med att skapa förutsättningar för ett framtida hållbart samhälle, säger Alexandra William-Olsson, Kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia.

Under året öppnade OKQ8 sin åttonde hållbara station i Nykvarn utanför Stockholm. Miljötänket genomsyrar allt från byggprocessen tills det att stationen är i drift. Här erbjuds snabbladdare för elbilar, E85 samt dieselreningstillsatsen AdBlue, tvättanläggningar med eget reningsverk samt energibesparande sedumtak. Anläggningen är utrustad med högtryckstvätt som minskar vattenförbrukningen med upp till två tredjedelar.

OKQ8 satsar även på att bygga ytterligare 50 hållbara tvättar under de närmsta åren. Dessa tvättar har reningsverk och oljeavskiljare vilket innebär att vattnet är renat när det återförs till det kommunala reningsverket. OKQ8 är även med i organisationen ”Hållbar biltvätt” i Sverige, som arbetar för att ändra människors beteende om att låta bli att tvätta bilen på gatorna och istället välja det miljövänliga alternativet som en biltvätt eller tvätta-själv-hall.

– Vårt hållbarhetsarbete grundar sig i FN:s globala mål för hållbar utveckling. Det är viktigt att vi är med och bidrar till en hållbarare värld, både på kort och lång sikt, i Danmark och Sverige, likväl som i resten av världen, fortsätter Alexandra William-Olsson.

För OKQ8 Scandinavia är det också viktigt att vara en attraktiv arbetsgivare för såväl befintliga som potentiella medarbetare. Trots en relativt låg arbetslöshet i Sverige är det två grupper som har svårare att få jobb än andra: unga och nyanlända. Därför satsar OKQ8 på initiativen Ung på väg, för att stärka ungas självförtroende och minska ungdomsarbetslösheten, samt Korta vägen som är ett praktikprogram för nyanlända akademiker som saknar erfarenhet från den svenska arbetsmarknaden.

Läs hela rapporten här: https://www.okq8.se/miljo-csr/hallbarhetsredovisning/

Om årets hållbarhetsredovisning

Årets redovisning omfattar räkenskapsåret 1 mars 2017- 28 februari 2018. Det är fjärde året i rad som OKQ8 Scandinavia tar fram en gemensam hållbarhetsredovisning för OKQ8Scandinavia i Sverige och Q8 i Danmark. Hållbarhetsredovisningen är upprättad utifrån Global Reporting Initiatives (GRI) standarder, på nivån Core. Rapporten har granskats av extern revisor för att säkerställa att den överensstämmer med de utvalda GRI-områden samt uppfyller de krav som ställs på CSR-rapportering i dansk och svensk lagstiftning.

Om OKQ8 Scandinavia

För mer information vänligen kontakta OKQ8:s pressavdelning

E-post: press@okq8.se

Möjliggörare för människor i rörelse

På våra stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. Förutom drivmedel tillhandahåller vi marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe.

OKQ8 Scandinavia består av OK-Q8 AB i Sverige och Q8 A/S i Danmark och är en av Skandinaviens största drivmedelsbolag med ca 1000 stationer anpassade för såväl personbil som tung trafik. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade drivmedelsstationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. Vi har också produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 Scandinavia arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Vår svenska verksamhet har utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands sex gånger. Som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 Scandinavia aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.