OKQ8 hjälper Lunds kommun att köra fossilfritt

OKQ8 hjälper Lunds kommun att köra fossilfritt

OKQ8 kommer under de närmaste två åren leverera det fossilfria bränslet Neste My Förnybar Diesel (HVO100) till Lunds kommun. Det innebär att Lunds kommun nu på allvar kan ställa om sin befintliga fordonsflotta till fossilfri drift.

-Vi är mycket glada att Lunds kommun väljer OKQ8 som leverantör av hållbara drivmedel. Att hjälpa våra kunder att ställa om är vårt största fokus och ligger helt i linje med Sveriges klimatmål om att bli fossilfria 2045. Vårt samarbete med Neste har möjliggjort för oss att erbjuda HVO100 på över 170 tankställen i Sverige, så att fler kan tanka sina dieselbilar klimatsmart, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.

Redan i slutet av 2020 uppnådde Lunds kommun sitt miljömål om att ha en helt fossilfri fordonsflotta i sin entreprenadverksamhet. Arbetet fortsätter nu där OKQ8, efter en upphandling har fått förtroendet att leverera både Neste My Förnybar Diesel (HVO100) och fordonsgas till kommunen. Samarbetet ger även möjlighet för alla Lundabor att också tanka fossilfritt.

-I och med vår senaste upphandling av fordonsbränsle samverkar OKQ8 och Lunds kommun kring både fordonsgas och HVO100 vilket stödjer kommunens ambition om att vara fossilfria säger Åse Dannestam, Enhetschef Mobilitetsservice på Serviceförvaltningen i Lunds kommun.

HVO100 är ett helt förnybart, fossilfritt och hållbart drivmedel, som ger lägre utsläpp av växthusgaser (CO2e). En förare av en dieselbil kan enkelt och omedelbart genom att byta pump vid tankningen minska sitt koldioxidutsläpp avsevärt. Sedan allt fler privatpersoner, företag, organisationer och offentlig sektor upptäckt det fossilfria dieselalternativet har efterfrågan ökat.

Fordonsgas är ett samlat begrepp för biogas och naturgas och är ett av de renaste drivmedlen som finns i dagsläget. Jämfört med fossil bensin och diesel har fordonsgasen lägre utsläpp oavsett om det är ren biogas eller om det är en blandning av biogas och naturgas. Fordonsgas är alltså delvis eller helt ett förnyelsebart drivmedel som kan minska utsläppen av klimatpåverkande växthusgaser omfattningen av klimatpåverkan och är ett av de renaste drivmedel som finns i dagsläget.

För ytterligare information, kontakta gärna: Karin Hellgren, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia Tel: 0730-68 40 04, e-post: karin.hellgren@okq8.se