OKQ8 hjälper Sveriges fastighetsägare att ställa om till fossilfri drift

OKQ8 hjälper Sveriges fastighetsägare att ställa om till fossilfri drift

OKQ8 har tecknat ramavtal med Fastighetsägarna Service som ger deras kunder, och föreningens medlemmar i Stockholm, möjlighet att ta del av OKQ8:s helhetskoncept med produkter och tjänster kring elbilsladdning, solceller och energilagring. Målet är att hjälpa fastighetsägare i hela Sverige att minska sin klimatpåverkan genom att ställa om till fossilfria alternativ.

OKQ8 är genom dotterbolaget Kraftpojkarna Sveriges största distributör inom solenergi och genomför stora satsningar på energilagring och elbilsladdning. Avtalet med Fastighetsägarna Service ger fler fastighetsägare möjlighet till smarta helhetslösningar i sin egen omställning till fossilfria alternativ.

-Efterfrågan på klimatsmarta lösningar och åtgärder är stor i hela samhället och vi vill hjälpa våra kunder att ställa om. Genom vårt helhetskoncept inom elbilsladdning, solceller och energilagring gör vi det enkelt för Fastighetsägarnas medlemmar att minska sitt klimatavtryck, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.

-Vårt samarbete med OKQ8 hjälper våra kunder och medlemmar att ta steget mot en grönare vardag genom att de kan ta del av OKQ8:s expertis inom sol- och laddtjänster till ett väldigt förmånligt pris. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda denna lösning för våra kunder och medlemmar, säger Robert Andersson, Verksamhetschef ramavtal & samarbetspartners på Fastighetsägarna Service.

Fakta om solpaneler

Solen är en förnybar energikälla med stor potential och fastighetsägare som väljer att producera el på sina tak är en viktig del i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Solenergi är bra för miljön och klimatet och har minimal påverkan på djur, natur och människa.

• En installation av solceller kräver ingen påverkan på omkringliggande omgivning och infrastruktur. Södervända tak passar bäst vilket utgör hela 40 procent av alla tak i Sverige.
  • Det är lönsamt att vara solelsproducent. Solcellerna har en livslängd på 25 år eller mer och ger en garanterad avkastning på 5-10 procent per år.
  • Med start 2021 finns ROT-avdrag eller investeringsstöd att söka för privatpersoner respektive företag.

50kW, eller 50 000 watt, motsvarar 10 000 LED lampor som drar ca 5W vardera. I jämförelse med något som drar mer energi, till exempel en tvättmaskin på 2 000W, så kan anläggningen driva 25 tvättmaskiner samtidigt utan att behöva ta någon el från befintligt nät.

Sammanräknad energi från panelerna i exemplet, för årets alla timmar, är 47 MWh (47 000kWh) vilket motsvarar all hushållsel som 10 normalstora villor förbrukar på ett år. För en fastighet med 150 000 kWh årlig elförbrukning skulle den egna produktionen från solcellerna uppgå till ca 30%.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia, Tel: 0730-68 40 04, e-post: karin.hellgren@okq8.se

Robert Andersson, Verksamhetschef ramavtal & samarbetspartners, Fastighetsägarna Service, Tel: 0705- 45 55 20, e-post: robert.andersson@fastighetsagarna.se

Om OKQ8

OKQ8 Scandinavia har verksamhet i Sverige och Danmark och är ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. Vi är en engagerad, kundorienterad och hållbarhetsfokuserad organisation med cirka 5 000 medarbetare. Vi arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimat- och miljövänliga drivmedel och produkter, att minska ojämlikhet och att bidra till hållbara städer och samhällen. OKQ8 Scandinavia har cirka 1 000 servicestationer, en egen bank och ett av marknadens starkaste företagserbjudanden. Läs gärna mer på okq8.se.