OKQ8 och E.ON fortsätter bygga framtidens fordonsgasnät - Nu öppnas den första gemensamma tankstationen för fordonsgas i Stockholm

Idag, onsdag 15 september, invigde OKQ8 och E.ON en ny station för fordonsgas i Rinkeby, Stockholm. Stationsöppningen är ännu ett steg i ett långsiktigt samarbete mellan OKQ8 och E.ON med målsättningen att tillsammans bygga Sveriges största fordonsgasnät.

OKQ8 och E.ON arbetar för att hitta vägen till en hållbar utveckling för framtidens drivmedel och bilkörning. Med fordonsgas i tanken släpper bilisterna ut mindre koldioxid och bidrar till en bättre miljö. Målet är att OKQ8 och E.ON år 2012 ska ha ett nät med ett 70-tal tankställen, från södra Sverige upp till Uppsala.

-       Redan 2007 tog Stockholm stad tillsammans med marknadens aktörer fram en strategi för fordonsgasens utveckling i Stockholmsregionen. Försäljningen av personbilar som drivs med fordonsgas har mer än fördubblats på ett och ett halvt år, från cirka 3 200 vid utgången av 2008 till 7 000 i juli i år. Nu är det viktigt att gasproduktionen och infrastrukturen håller jämna steg med bilförsäljningen, säger Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad.

Medverkade på invigningen på OKQ8 i Rinkeby idag gjorde bland annat Göran Lindblå, styrelseordförande för OKQ8, Hans Kreisel, vd för E.ON Gas och Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad. I samband med invigningen hölls seminariet ”Hållbar stad”, i Kista Science Tower, som tog upp och visade på möjligheter i omställningen till en klimatsmart livsstil.

-       Vi arbetar för en hållbar bilism och leder tillgängliggörandet av nya bränslen för bilen som är bättre för miljön. Utvecklingen av vårt fordonsgasnät tillsammans med E.ON är en av flera satsningar i detta arbete. Fordonsgasbilen är ett av de bästa alternativen för den medvetne bilisten som vill göra en insats för miljön, säger Göran Lindblå, styrelseordförande för OKQ8.

-       Förnybara drivmedel utgör en viktig hörnsten i ett hållbart samhälle och fordonsgas är ett klimat- och kostnadseffektivt bränslealternativ. Samarbetet med OKQ8 gör att vi stärker kedjan med produktion av fordonsgas, infrastruktur av tankställen och fler fordon på marknaden, säger Hans Kreisel, vd, E.ON Gas.

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Lindblå, styrelseordförande, OKQ8, 08-506 804 01, 070-598 44 22, goran.lindbla@okq8.se
Andréa Haag, miljöchef, OKQ8, andrea.haag@okq8.se
Hans Kreisel, vd, E.ON Gas, 0702-95 66 62
Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd, Stockholms stad, presskontakt: 08-676 81 80

Fordonsgas
Fordonsgas är den gemensamma beteckningen på naturgas och biogas för fordon. Produkten i båda fallen är metangas, som kan vara av fossilt (naturgas) eller förnybart (biogas) ursprung. Fordonsgas ersätter bensin och diesel i båda tunga och lätta fordon. OKQ8 har två produkter i sin portfölj; Biogas 50 och Biogas 100. Som namnet antyder innehåller Biogas 50 minst 50 procent biogas, medan Biogas 100 består av 100 procent biogas.

OKQ8

OKQ8 tror på en hållbar bilism.

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet.

Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en gör det själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.

E.ON
E.ON Nordic ingår i den tyska E.ON-koncernen som är ett av världens största privata energiföretag, med etableringar i Europa, USA och Ryssland. Företaget producerar och levererar energi till den nordiska marknaden i form av el, gas, värme, kyla och avfallsbehandling samt energirelaterade tjänster till cirka en miljon kunder. E.ON Nordic har cirka 6 000 medarbetare och omsatte cirka 36 miljarder kronor 2009. Vi vill bidra till ett mer hållbart samhälle samtidigt som våra kunder ska ha en säker energitillgång till rimliga priser.