OKQ8 öppnar Europas första hållbara bensinstation

Solpaneler och regnvatten till biltvätt, solceller för elproduktion, snabbladdning av elbil och sedumtak är några av miljöattributen på OKQ8s hållbara drivmedelsstation vid Häggvik (Sollentuna) i Stockholm. Stationen, som beräknas vara klar för invigning under januari 2012, byggs med ambitionen att kunna drivas med minsta möjliga miljöpåverkan. Även i byggnationen är stationen miljöoptimerad med maximal användning av hållbara material.

-       OKQ8 Häggvik är vårt bidrag till att förnya hela drivmedelsbranschen. Vi tycker att vi kan göra mycket med vår egen verksamhet och då räcker det inte med att bara fokusera på förnybara drivmedel och miljöanpassade bilprodukter. Efter att ha arbetat med att göra våra transporter och logistik mer hållbara utforskar vi nu möjligheterna med en hållbar station, säger Andrea Haag, miljöchef OKQ8.

Stationsbyggnad av förnybara material
OKQ8 Häggviks stomme byggs av limträbalkar som är förnybart material och mindre energikrävande än stål. Väggarna isoleras med det naturliga materialet stenull som tillverkas av mineralfiber med återvunnet material. Stenullen är dessutom återvinningsbar.

Grönt tak och solvärmt regnvatten till biltvätten
På stationens tak kommer det att finnas både vattenuppsamlare och solpaneler för uppvärmning av regnvattnet som sedan återanvänds för stationens biltvätt. Resterande tak täcks av sedum som med sin växtlighet både absorberar luftföroreningar och isolerar mot såväl värme som kyla vilket ger en jämnare temperatur inomhus och lägre energianvändning oavsett årstid.

-       Utgångspunkten är att OKQ8 Häggvik ska drivas med minsta möjliga miljöpåverkan.  Även om den initiala byggnadskostnaden är högre än på andra bensinstationer så är vi övertygade om att stationen – som dessutom blir i princip självförsörjande energimässigt – kommer att bära sig även ekonomiskt, fortsätter Andrea Haag, miljöchef på OKQ8.

Sveriges enda bensinstation med snabbladdstolpar för elbilar
Andra smarta lösningar som den hållbara stationen kommer att tillhandahålla är laddstolpar för elbilar. Laddstolparna kommer i huvudsak att få sin energi via solceller fästa på delar av stationstaket. OKQ8 kommer som enda bensinaktör att ha 8 parkeringsplatser för uthyrning med laddstolpar med 20 minuters snabbladdning. Man kommer även att kunna hyra elbilen Mitsubishi iMiEV som är en av de första serietillverkade elbilarna på den svenska marknaden.

Armerat gräs vid p-platser och takbeläggning som bryter ned avgaser med solens hjälp
För att visuellt förstärka stationens hållbarhetsfokus kommer stationens parkeringsplatser anläggas med armerat gräs. Särskilda betongplattor med titanoxid har även satts på stationens parkeringsplatser och samma beläggning används på delar av taket. Titanoxid har förmåga att med solens hjälp bryta ned avgaser och smuts. OKQ8 är bäst i bensinbranschen på hållbar utveckling

Under 2011 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. I undersökningen får Sveriges konsumenter bedöma vilka som är de mest hållbara varumärkena på den svenska marknaden. Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption.

För mer information vänligen kontakta:
Andrea Haag, Miljöchef OKQ8
E-post: andrea.haag@okq8.se