Foto: Maria Cruseman

OKQ8 öppnar stora publika laddplatser i Göteborg och Malmö

OKQ8 har tecknat ett ramavtal med Skandinaviens ledande köpcentrumaktör Steen & Strøm för att sätta upp totalt 240 laddplatser i fyra stora gallerior i Sverige och Danmark. De 50 första laddpunkterna installeras i Allum köpcentrum i Partille utanför Göteborg och blir landets största laddplats installerad av en enda leverantör.

I december 2021 öppnade OKQ8 sina första supersnabbladdare och under 2022 installerades ytterligare 112 laddpunkter vid OKQ8:s bemannade stationer i Sverige. Under 2023 fortsätter företaget att öka tillgängligheten av supersnabbladdare i hela Sverige.

OKQ8 Scandinavia (OKQ8-AB i Sverige och Q8 Danmark A/S i Danmark) har nyligen inlett ett samarbete med köpcentrum- och fastighetsbolaget Steen & Strøm som innebär att 240 laddpunkter sätts upp i fyra stora shoppingcentrum i Sverige och Danmark. I Sverige kommer de nya laddpunkterna att installeras i Allum Köpcentrum i Göteborg och Emporia i Malmö.

-Elbilsladdning sker ofta även utanför den traditionella drivmedelsstationen. Därför ser vi till att sätta upp supersnabbladdare både på våra befintliga stationer och på platser där människor rör sig. Vi kan se att många elbilsägare efterfrågar laddplats i samband med shopping och parkering och därför känns det självklart för oss att vi nu kan gör det möjligt genom att installera supersnabbladdare vid två stora shoppinggallerior i både Göteborg och Malmö, säger Agnes Palinski, Kommunikationschef på OKQ8.

Allum Köpcentrum blir först ut där OKQ8:s laddpunkter beräknas öppna redan under första halvåret 2023. Hos Steen & Strøm är man glada över samarbetet, som möjliggör enkel och smidig laddning för de 12 miljoner årliga besökare som Allum och Emporia har.

-Vi är glada över att kunna erbjuda Emporias och Allums elbilsburna besökare smidiga laddningsmöjligheter, vilket har varit ett önskemål från deras sida. Med OKQ8 får vi en leverantör som kan marknaden och har den användarvänliga lösning vi sökt efter. Installationerna av laddpunkterna skapar mervärde för både våra besökare, men också för Hyllie-området respektive Partille och ligger dessutom i linje med vår CSR-strategi, Act4Good™ för att minska miljöpåverkan, säger Johan Forsgren, Head of Operations på Steen & Ström.

Fakta om samarbetet:
• Ett ramavtal har ingåtts om 240 laddplatser fördelade på 60 i vart och ett av fyra av Steen & Strøm shoppingcentrum. Allum och Emporia i Sverige och Fields i Köpenhamn och Bruuns Galleri i Århus i Danmark

• 50 laddpunkter i varje centrum består av 22 kW Charge Amps Aura AC-laddare, medan de sista 10 laddpunkterna är 50 kW Alpitronic HYC50 DC-laddare

• Emporia och Allum har tillsammans 12 miljoner besökare årligen.

• Steen & Strøm har totalt 10 shoppingcentrum i Danmark, Sverige och Norge med 60 miljoner besökare årligen.

Mobility Swedens undersökning ”Elbilisten 2022” visar att:

• 54 % av elbilisterna tycker att det finns för få publika laddstationer

• 17 % menar att det ofta är köer till laddstationerna

Agnes Palinski, Kommunikationschef, OKQ8 Scandinavia
Mobil: 070-014 14 9, e-post: anges.palinski@okq8.se

Annika Andersson, Communications Manager Scandinavia, Steen & Ström
Mobil: 0720-58 22 84 e-post: annika.andersson@steenstrom.com

Om OKQ8 Scandinavia

OKQ8 Scandinavia har verksamhet i Sverige och Danmark och är ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. Företaget har en engagerad, kundorienterad och hållbarhetsfokuserad organisation med cirka 5 000 medarbetare. OKQ8 Scandinavia arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer hållbara drivmedel och produkter, att minska ojämlikhet och att bidra till hållbara städer och samhällen. OKQ8 Scandinavia har cirka 1 000 servicestationer, en egen bank och ett av marknadens starkaste företagserbjudanden. Läs gärna mer på okq8.se.

Kort om Steen & Strøm

Steen & Strøm är det ledande skandinaviska köpcentrumbolaget och har idag 10 köpcentrum på attraktiva marknadsplatser, varav fem ligger i Sverige, två i Norge och tre i Danmark. Det är Emporia i Malmö, Galleria Boulevard i Kristianstad, Allum i Partille, Marieberg Galleria i Örebro och Kupolen i Borlänge. I Danmark finns Bruuns Galleri i Århus, Field’s i Köpenhamn och Bryggen i Vejle. I Norge finns Oslo City samt Metro i Lørenskog. Köpcentrumen har totalt 60 miljoner besökare årligen.

Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som förvaltar köpcentrum i hela Europa. Klépierre är majoritetsägare med en ägarandel på 56,1 procent. Det holländska pensionsbolaget APG är minoritetsägare i med en ägarandel på 43,9 procent. www.steenstrom.com.

Om OKQ8