OKQ8 satsar ytterligare på elbilsuthyrning - utökar erbjudandet med laddhybriden Opel Ampera

OKQ8 erbjuder idag flera olika elbilar till uthyrning på utvalda drivmedelsstationer. Nu finns även laddhybriden Opel Ampera att hyra – årets bil 2012 – som ger en räckvidd på cirka 50 mil. Kombinationen av egenskaperna hos en elbil och räckvidden gör Opel Ampera till en perfekt hyrbil. OKQ8 är nu den enda drivmedelsaktör som uteslutande har miljöbilar i sitt hyrbilsutbud.

OKQ8 leder utvecklingen av alternativa drivmedel. Som ett led i satsningen mot en mer hållbar bilism kompletteras nu OKQ8:s hyrbilsutbud av laddhybriden Opel Ampera. Idag finns Opel Ampera att hyra i Stockholm, planen är att utöka utbudet geografiskt inom kort.

-        Det är fortfarande dyrt att köpa en elbil själv och att erbjuda elbil som hyrbil är vårt sätt att göra elbilen tillgänglig för den stora massan. Vi vill underlätta för våra kunder att vara hållbara bilister, och vi är glada att vi idag kan erbjuda ett utbud som till 100 procent består av miljöbilar, säger Örjan Fors, hyrbilschef OKQ8.

En elbil med större räckvidd som rullar tyst och utsläppsfritt
Opel Ampera drivs av två elmotorer. Bilen går på el tills batteriet är tomt, därefter tar en bensinmotor över som driver en generator och ger ström till framdriften. På ren el kommer föraren fyra till åtta mil och med en full bensintank blir hela räckvidden cirka 50 mil.

-        Det finns en oro över att inte nå fram dit man ska med en elbil. Opel Ampera är en perfekt hyrbil med dess elbils-egenskaper i kombination med att den även går att åka långt med. Positivt är också att den både ser ut som och känns som en vanlig bil och att den är extremt bränslesnål och billig att köra, avslutar Örjan Fors.

Snittförbrukningen på Opel Ampera är väldigt låg, 1,2 liter på 100 kilometer vid blandad körning och utsläppet av koldioxid är så lågt som 27 gram per kilometer. Bilen laddas med vanlig hushållsladdning. Med en 10A laddningsström tar en full laddning cirka sex timmar, vilket med dagens elpris blir 12 till 15 kronor för en fulladdning. Är körsträckan dessutom inom batteriets kapacitet, blir bränslekostnaden noll kronor.

OKQ8:s satsning på elbilar har fokus på storstadsregionerna. Idag finns tre stycken Opel Ampera att hyra på utvalda drivmedelsstationer i Stockholm och i sommar går den även att hyra i Göteborg. Kostnaden för ett dygns hyra är 775 kronor. Under året kommer OKQ8 att fortsätta elbilsatsningen inom transportfordon.

För mer information vänligen kontakta:
Örjan Fors, hyrbilschef OKQ8
Mobil: 070- 284 69 42, orjan.fors@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
OKQ8 är ett av Sveriges största drivmedelsföretag med flest stationer, cirka 750 stationer över hela landet. Stationerna tillhandahåller ett komplett service- och produktutbud som biltillbehör, hyrbilar, dagligvaror och Fastfood. På många stationer finns biltvätt och Tvätta Själv-hallar liksom verkstad och däck. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel såsom Etanol och RME. Företaget bygger även ut biogasnätet samt infrastrukturen för el som drivmedel och kommer att tillhandahålla snabbladdstolpar för elbilar på OKQ8:s stationer. Under 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se.