OKQ8 stödjer svenska innovationen SOLVATTEN - möjliggör rent dricksvatten till familjer i Uganda

Som ett led i OKQ8:s hållbarhetsarbete inleds nu ett samarbete med det svenska innovationsprojektet SOLVATTEN, för att hjälpa familjer i Uganda att få tillgång till rent dricksvatten. Samarbetet innebär dels att OKQ8 investerar en del av sina biltvättsintäkter i organisationen, dels att företaget hjälper innovationen att nå ut till fler svenskar och danskar. Bara under 2015 beräknas samarbetet bidra med SOLVATTEN till över 1 000 familjer.

OKQ8 i Sverige och Q8 i Danmark stödjer den svenska innovationen SOLVATTEN, som på ett enkelt och effektivt sätt renar vatten genom solenergi. SOLVATTEN har tagits fram av uppfinnaren och entreprenören Petra Wadström. Organisationen med samma namn bedriver i dag verksamhet i ett 20-tal länder runt om i världen. Samarbetet* med OKQ8 stödjer i första hand familjer i Uganda där en fjärdedel av befolkningen på 38 miljoner lever utan rent vatten och elektricitet.

– Vi strävar alltid efter att gå ett steg längre i hållbarhetsarbetet. Vårt stöd till SOLVATTEN är ett litet steg för oss, men betyder väldigt mycket för de familjer som vi hjälper. Vi gör det även enkelt för våra kunder att hjälpa. Varje gång man tvättar bilen hos oss resulterar det i 4 liter rent vatten till någon i Uganda, säger Örjan Fors, Kategorichef biltvätt på OKQ8.

Vatten som renats genom en SOLVATTEN enhet når upp till samtliga krav som WHO ställer på säkert och rent dricksvatten. Livslängden för en SOLVATTEN-behållare är sju år, vilket ger familjer med små barn möjlighet att ha rent, och dessutom varmt, vatten under den period i livet som barnen är som mest mottagliga för vattenburna och andra infektionssjukdomar.

- I dag hjälper SOLVATTEN 180 000 människor och vi är tacksamma att OKQ8 och Q8 Danmark ser till att det blir fler. Alla människor har rätt till ett värdigt liv och rent, varmt vatten är en nyckel för att ha möjlighet att leva ett bra liv. I dagsläget är det en avlägsen dröm för 1.2 miljarder människor, säger Petra Wadström, vd och grundare, SOLVATTEN AB.

Ett långsiktigt samarbete

Samarbetet med SOLVATTEN är ett långsiktigt initiativ som påbörjades som ett tidsbegränsat projekt i Sverige under 2013. Nu har samarbetet blivit skandinaviskt och utökats, från att bara skänka pengar till SOLVATTEN under en begränsad kampanjperiod, till att bli en del i tvätterbjudandet i både Sverige och Danmark – året om. Samarbetet under 2015 beräknas hjälpa över 1 000 familjer.

– Utöver att vi hjälper våra kunder bidra med rent vatten till familjer i Uganda vill vi sprida uppmärksamhet kring SOLVATTEN för att öka kännedom om denna fantastiska, svenska innovation. Det känns inspirerande att vi som företag och våra kunder kan stödja dem som behöver rent dricksvatten som mest, säger Malin Eklund, Kommunikations och CSR-chef på OKQ8.

För mer information, vänligen kontakta:
Örjan Fors, Kategorichef biltvätt på OKQ8
E-post: orjan.fors@okq8.se
Mobil: 070-284 69 42

*Samarbetet sker genom och kontrolleras av ZeroMission, en av de ledande leverantörerna i Sverige av klimatkompensation, klimatberäkningar och analyser. ZeroMission har initierat och hjälpt till att utveckla Solvattenprojektet. ZeroMissions roll i detta samarbete är bland annat att se till att Solvattenenheterna distribueras på ett bra sätt av lokala NGO:er och att den tredjeparsverifierade klimatkompensationen som samarbetet genererar för OKQ8 Sverige och Q8 Danmark blir korrekt framställd.

Om SOLVATTEN
En SOLVATTEN rymmer 10 liter vatten och enbart med hjälp från solen renar den upp till 30 liter vatten per dag. Den kan användas i sju år och ger under den tiden cirka 60 000 liter. Vattnet i SOLVATTEN kan bli uppåt 75°C vilket innebär att energibehovet för att koka och hetta upp vatten minskar och att träd i närområdet får stå kvar. Inga batterier, filter eller kemiska tillsatser behövs - bara sol. SOLVATTEN tillverkas och distribueras av SOLVATTEN AB som leds av grundaren Petra Wadström.

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.