Svensken tar det överraskande nog lugnt i trafiken - OKQ8 tar pulsen på svenskarnas stressnivå inför jul

Överraskande nog tar 7 av 10 svenskar det hellre lugnt i jultrafiken med fler pauser på vägen, än att stressa längs vägen. Svensken handlar däremot julklappar på bensinstationen som en smidig sista minuten-lösning och bland männen är chokladasken populärast som panik-julklapp. Det visar en undersökning som Nepa har genomfört på uppdrag av OKQ8.

Snart är det jul och för de flesta innebär det mycket stress för att hinna med allt från att handla julklappar till att resa iväg till släkt och vänner. OKQ8 har låtit undersökningsföretaget Nepa fråga över 1 000 bilister i Sverige om hur julstressen påverkar dem.

Fler yngre än äldre kör i ett sträck för att komma fortare fram
Man skulle lätt kunna tro att julstressen gör att vi blir mer otåliga och därmed mindre försiktiga i trafiken på väg till julfirandet. Undersökningen visar dock att 7 av 10 svenskar ofta väljer att ta en eller flera bensträckare på vägen när de kör bil en längre sträcka. Bilister 18-30 år är dock mycket mer angelägna (41 procent) att köra hela vägen i ett sträck och komma fram fortare än den äldre generationen (51-65 år), där endast 16 procent valde det alternativet.

-  Jul är en av årets mest trafikerade helger med trängsel på vägarna och halt underlag. Det känns positivt att så många tycker att det är klokt att stanna till några gånger på vägen för att ta en bensträckare. Egentligen är det absolut bäst att aldrig köra mer än uppåt tre timmar utan att ta en ordentlig paus, säger Malin Eklund, kommunikationschef på OKQ8.

Yngre ger godis i julkapp och äldre ger bilvårdsprodukter
I undersökningen framgår det att var tredje (32 procent) bilist någon gång har handlat julklappar på en bensinstation. Det är även betydligt vanligare att människor boende på landsbygden (40 procent) julshoppar på stationen, än boende i storstadsmiljö (24 procent).

På frågan om varför de handlat julklappar på en bensinstation svarar de flesta (40 procent) att det var en sista-minuten-lösning. Tio procent svarar att orsaken var smidigheten att handla på väg till julfirandet.

När de tillfrågade svarar på vilka typer av julklappar de helst handlar på bensinstationen väljer yngre (18-30 år) en chokladask eller godis (70 procent), medan äldre (51 -65 år) väljer att ge bort bilvårdsprodukter (36 procent).

Topplista - vanligaste julklapparna som handlas på bensinstationen:

1.  En chokladask eller annat godis

2.  Bilvårdsprodukter

3.  CD-skivor

4.  Pocketböcker

5.  Läsglasögon

För mer information kontakta:
Malin Eklund, kommunikationschef, OKQ8
E-post: press@okq8.se

Om undersökningen
Frågorna ställdes av undersökningsföretaget Nepa till 1131 personer 18-65 år med körkort och tillgång till bil under oktober och november.

OKQ8 - för hela livet med bilen
Företaget är med sina ca 1100 servicestationer i Sverige och Danmark en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och serviceutbud för bilister liksom närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat.  I företagets utbud finns även produkter och tjänster såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den svenska verksamheten omfattar 790 stationer under varumärket OKQ8. De ca 365 bemannade stationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice och många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i utvecklingen, genom t ex utbyggnaden av biogasnätet, utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och möjliggöra el som drivmedel. Under 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.