Undersökning: Bred oro för klimatet, val av bränsle anses avgörande för en förbättring

70 procent av svenskarna uppger att man oroar sig för klimatet och 3/4 (74 procent) anser att valet av bränsle är avgörande när det gäller att förbättra detsamma. 28 procent skulle acceptera att betala mer för ett hållbart alternativ framför traditionella fossila drivmedel som bensin och diesel, enligt en undersökning av YouGov på uppdrag av OKQ8.

Hälften (53 procent) av de tillfrågade i undersökningen anser sig inte vara beredda att betala mer och för varje stigande öre per liter försvagas betalningsviljan för de hållbara alternativen ytterligare. 20 procent av svenskarna uppger dock att de kan tänka sig betala mellan 1 och 2 kronor mer per liter för ett biodrivmedel eller annat alternativ till bensin och diesel.

-Många ger uttryck för att de vill vara hållbara, men som undersökningen visar finns det ett gap mellan intention och handling. Idag finns bra alternativ för den som vill köra mer hållbart, som exempelvis den fossilfria dieseln HVO100. Det är också tydligt att det finns en stor osäkerhet kring frågan, vilket är viktigt att ta med i den omställning som krävs för att vi ska kunna nå klimatmålen om ett fossilfritt Sverige 2045, säger Karin Hellgren, Kommunikationschef på OKQ8.

HVO100 är ett exempel på ett förnybart och fossilfritt dieselalternativ som bidrar till kraftigt sänkta växthusgasutsläpp. Efterfrågan på HVO100 har ökat i stadig takt efter att allt fler privatpersoner, företag, organisationer upptäckt produkten. Genom ett samarbete mellan OKQ8 och Neste växlar man nu upp i snabb takt för att öka tillgängligheten på drivmedlet.

-Vårt samarbete med Neste gör det möjligt för oss att erbjuda HVO100 på allt fler tankställen i Sverige, så att fler kan tanka sina dieselbilar klimatsmart. Nu är vi uppe i 168 stationer och fler ska det bli på vägen mot fossilfrihet, avslutar Karin Hellgren.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, Head of Communication, OKQ8 Scandinavia

Tel: 073-068 40 04, e-post: karin.hellgren@okq8.se

Om OKQ8

OKQ8 Scandinavia har verksamhet i Sverige och Danmark och är ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. Vi är en engagerad, kundorienterad och hållbarhetsfokuserad organisation med cirka 5 000 medarbetare. Vi arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimat- och miljövänliga drivmedel och produkter, att minska ojämlikhet och att bidra till hållbara städer och samhällen. OKQ8 Scandinavia har cirka 1 000 servicestationer, en egen bank och ett av marknadens starkaste företagserbjudanden. Läs gärna mer på okq8.se.