Öland laddar för ännu en vår i konsten tecken

Öland laddar för ännu en vår i konsten tecken

Förra årets framgång, Konstlandskapet Öland, upprepas även den här våren. Flera aktiva konstrundor och fristående aktörer på Öland går ihop för att skapa en av Sveriges största konstrundor – i år med ännu fler deltagare!

Konstlandskapet Öland går av stapeln på Kristi himmelsfärdshelgen, 18-21 maj och samlar i år sex olika konstnärsgrupper samt fristående aktörer. Totalt är det över 90 enskilda konstnärer och formgivare runt om hela Öland som öppnar upp sina ateljéer och utställningslokaler för besökare.

Till årets upplaga har Ölands Museum Himmelsberga tillkommit som en samlande kraft, och Julius Winberg Sääf, museichef, har tagit på sig rollen att leda och samordna den gemensamma delen av arrangemanget.

- För oss är det en självklarhet att kunna medverka och vara en motor i arbetet med den öländska konsten och kulturlivet när möjlighet ges, säger Julius Winberg Sääf, museichef på Ölands Museum Himmelsberga.

Under helgen för Konstlandskapet pågår även den jurybedömda vårsalongen på Himmelsberga, vilket blir ett av besöksmålen för den konstintresserade som vill få tillfälle att bekanta sig med länslokala konstnärer.

Sedan förra året finns Konstmajrundan, Åkerbokonstnärerna, Södra Ölands Konstnärsgille, Norra Öland Konstrunda och Konstnärsgillet Mellersta Öland med. I år ansluter även konstföreningen AlvART, vilket innebär att de medverkande grupperingarna nu är sex till antalet. Tidigare har flera av konstnärsgrupperna arrangerat egna konstrundor, men blir nu en del av en helhet där man lyfter öns rika konstliv gemensamt.

- Det är väldigt roligt att vi nu är sex föreningar och rundor i samarbetet. Vi är noga med att värna om varje enskild runda, men vet samtidigt att paketeringen med Konstlandskapet Öland blir väldigt stark och hoppas att det ska locka människor från hela Sverige. Jag vill också lyfta den fina kontakt vi har med våra rundor, föreningar och samarbetspartners. Det är en ynnest att få arbeta med detta projekt, säger Marcus Carlsson, tf turistchef på Ölands Turismorganisation.

Med över 90 deltagande konstnärer blir Konstlandskapet Öland en av Sveriges största och mest betydande konstrundor. Förhoppningsvis är det en samverkan som kommer att fortsätta under lång tid framöver.

- När Öland jobbar tillsammans är det en oerhörd styrka, och det är otroligt givande att få arbeta med att lyfta alla de begåvade aktörer som finns från Långe Erik i norr till Långe Jan i söder, säger Julius Winberg Sääf.

Konstlandskapet Öland är ett samarbete mellan de aktiva konstföreningarna, Borgholms kommun, Mörbylånga kommun, Ölands Skördefest, Ölands Museum Himmelsberga och Ölands Turismorganisation.

Konstlandskapet Ölands hemsida: https://www.oland.se/konstlandskapet