Lansering av rapporten Common Security 2022

Lansering av rapporten Common Security 2022

PRESSINBJUDAN

Lansering av rapporten ”Common Security 2022 – for our shared future”

NÄR: Torsdag 21 april, kl 13.00 – 14.30
VAR: Sveavägen 68, Stockholm

Vi har blivit brutalt påminda om att vi har en världsordning som inte fungerar – freden och vår säkerhet är hotad.

Världen står vid ett vägskäl. Valet står mellan en tillvaro baserad på aggression eller en förankrad i fred och gemensam säkerhet. Mänskligheten står inför de existentiella hoten från kärnvapenkrig, klimatförändringar och pandemier.

Rapporten, Common Security 2022, bygger på kunskapen i en internationell kommission, med framstående personer från jordens alla kontinenter. Arbetet har pågått i snart ett år. Se mer på www.commonsecurity.org

Begreppet gemensam säkerhet etablerades för 40 år sedan av en internationell kommission ledd av Olof Palme.

Vid aktiviteten deltar bland andra Jan Eliasson, Stefan Löfven, Anna Sundström och Sharan Burrow, generalsekreterare för världsfacket ITUC.

Här finns mer information om eventet och hur du följer det digitalt: https://commonsecurity.org/2021/09/30/launch-of-report-common-security-2022/

Önskar du delta på plats på Sveavägen eller ha andra frågor kontakta:

Björn Lindh
bjorn.lindh@palmecenter.se

Rapporten kommer att göras tillgänglig på förmiddagen 21 april.

Kategorier

Palmecentret är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se

Thomas Carlhed

Presskontakt Avdelningschef Policy och påverkan Pressansvarig 08-677 57 47