Illustration: Stina Wirsén

Teaterpremiär: Strutsdansen

Strutsdansen – en klimatkalops, är en nyskriven pjäs som vuxit fram i samarbete mellan Olof Palmes Internationella Center och Östra teatern. Strutsdansen frågar sig varför vi människor, trots att vi vet vad vi bör göra åt klimatkrisen, ändå inte gör något. Vi får också träffa personer som gör vad de kan för att bidra i kampen mot den globala uppvärmningen.

Strutsdansen är en teaterföreställning som väcker tankar, känslor – och ett och annat skratt – kring vår tids största ödesfråga. Föreställningen Strutsdansen utvecklar sig till en resa från Norrlands inland till fackförbundets kongress i Stockholm. Från maktens korridorer på Helgeandsholmen till en reality serie där folket röstar fram sin statsminister genom en app. Drivna av piskan att inte misslyckas med sitt uppdrag växer en komplex bild fram av klimatfrågan.

-Med Strutsdansen vill Olof Palmes Internationella Center sätta i gång det samtal vi alla behöver delta i för att få förståelse, kunskap och lust att bidra till den stora omställningen mot ett hållbart samhälle, säger Ania Janerud, projektledare Olof Palmes Internationella Center.

Teaterpjäsen har premiär den 14 december klockan 16:00 – 17:00 (mingel från 15:00) på Teater Tribunalen på Hornsgatan 92 i Stockholm.

Föreställningen visas också kl 19:00 – 20:00.

Välkommen!

BILJETTER:
Eventet är kostnadsfritt för dig och om du vill ta med en vän. Du skaffar din gratisbiljett genom att skanna qr-koden eller genom att söka på "strutsdansen" på www.kulturbiljetter.se. Använd rabattkoden PRESS.

Mer information om Strutsdansen: https://www.palmecenter.se/tea...

Östra Teatern är en teatergrupp som sedan 2003 arrangerar utbildning och kompetensutveckling i form av pjäser och efterföljande dialog tillsammans med deltagarna. Föreställningarna roar, skakar om och leder ofta till nya tankar och insikter hos publiken. Bakom Strutsdansen står Petter Billengren, Maria Lindström och Joakim Sikberg.

För frågor om Strutsdansen: Ania Janerud, projektledare Olof Palmes Internationella Center, 070 203 50 25, ania.janerud@palmecenter.se

För pressrelaterade frågor: Dan Wergelius, pressansvarig Olof Palmes Internationella Center, 073 513 48 25, dan.wergelius@palmecenter.se

Kategorier

Olof Palmes Internationella Center är den svenska arbetarrörelsens organisation för internationellt utvecklingssamarbete och opinionsbildning. Demokrati, mänskliga rättigheter och fred är målen som dominerar verksamheten. Palmecentret och dess 27 medlemsorganisationer arbetar årligen med cirka 250 solidaritetsprojekt i hela världen för att ge människor makt att förändra sina samhällen, och därmed sina egna liv. Läs mer på www.palmecenter.se