Nya tillbehör till E-M1X och IS PRO superzoom och telekonverter som ger 2000 mm brännvidd*

Olympus Workspace – Ny mjukvara för bildhantering, kontroll och redigering för olika arbetsflöden för professionella fotografer. Kostnadsfritt för ägare till Olympus kameror.

FL-700WR blixt – Högprestandablixt kompatibel med trådlös blixtfotografering. Blixtenheten kan fungera både som styrenhet och blixt med inbyggd mottagare. Kompakt design och låg vikt kombinerat med hög effekt (ledtal 42 ISO 100) och effektivt väderskydd gör den perfekt för all blixtfotografering även om det regnar och snöar.

FC-WR Trådlös styrenhet & FR-WR Trådlös reciever – Med FC-WR och FR-WR kan du kontrollera flera blixtenheter trådlöst direkt från kameran. Styrenheten FC-WR kan styra tre grupper av blixtenheter med obegränsat antal blixtar. FC-WR och FR-WR är effektivt väderskyddade.

Superzoom med inbyggd telekonverter – För alla fotografer som har behov av riktigt långa brännvidder håller Olympus på och utvecklar ny superzoom i serien av M.Zuiko IS PRO objektiv. M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO. Objektivet har en inbyggd 1,25x telekonverter*** som när den är aktiverad ger ett zoomomfång upp till 500 mm. Omräknat för motsvarande 35 mm, blir det 1000 mm.

Objektivet har inbyggd bildstabilisering som kombinerat med E-M1X 5-axliga stabilisering gör det möjligt att handhålla kamera med zoom och ta skarpa bilder. M.Zuiko Digital ED 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO beräknas finnas till försäljning under 2020.

2x Telekonverter – En telekonverter är också på gång. MC-20 M.Zuiko Digital 2x Teleconverter dubblar det befintliga objektivets fokallängd. Kombinerat med den nya superzoomen får du en brännvidd på upp till 2000 mm*. Konvertern passar även M.Zuiko Digital ED 300mm F4.0 IS PRO och M.Zuiko Digital ED 40-150mm F2.8 PRO optik. MC-20 finns i butik till sommaren 2019.

Objektiv och telekonverter är naturligtvis väderskyddade och betydligt kompaktare och lättare än jämförbar optik för andra systemstandarder. Perfekt för dig som bevakar sportevenemang eller dokumenterar vilda djur ute i naturen. 2

* Motsvarande för 35 mm kamerasystem

** Ca:7.5 EV stegs kompensation i kombination med M.Zuiko Digital ED 12-100mm F4.0 IS PRO vid brännvidd 100 mm (motsvarande 200 mm för 35 mm) och "halfway release image stabilization: Off". Överensstämmer med CIPA standard, vid korrigering av 2 axlar (Yaw och Pitch dvs rörelse i sid- och höjdled), 24 januari 2019.

*** Vid användning av inbyggd telekonverter är F5.6 den största bländaröppning som kan användas.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

Stefan Mann

E-post: stefan.mann@olympus.se