Olympus OM-D “Bästa kameran 2012” enligt läsarna på dpreview

Med en mycket effektiv 5-axlig bildstabilisator och den snabbaste autofokusen av de kameror som har utbytbar optik* har Olympus OM-D fått överväldigande bra kritik och rikligt med utmärkelser sedan lanseringen april 2012.

Det är den snabba autofokusen, flexibiliteten och den höga bildkvaliteten på 16,1 megapixel  som gett kameran särskilt beröm. Den här senaste utmärkelsen som kommer från användare och läsare av den inflytelserika hemsidan, dpreview och är ytterligare en bekräftelse på att Micro Four Thirds System är överlägset i praktiken.

För mer information om utmärkelsen av Olympus OM-D (E-M5) och för att se hela testresultatet läs mer på: http://www.dpreview.com/news/2013/01/01/best-camera-of-2012-results

* Februari 2012 enligt Olympus in-house tests

Charlotte Hellström Cardelöv

Snabbfakta om Olympus E-M5 (OM-D):

Huvudegenskaper

·  Snabbhet – världens snabbaste autofokus*1, FAST AF med 3D Tracking för förbättrad funktion att följa objekt som rör sig

·  16,1 megapixel ny Live MOS bildsensor för högupplösta bilder och förbättrade prestanda i svagt ljus

·  Högupplöst elektronisk sökare med 1,44 miljoner bildpunkter, med unik optisk design som minimerar vinjettering, 100% bildtäckning och mycket snabb uppdatering med så gott som ingen laggning av bilden

·  Kraftfull TruePic VI bildprocessor, för snabbare prestanda och utmärkt bildkvalitet (hög ljuskänslighet upp till ISO 25 600)

·  Extremt effektiv bildstabiliseringsfunktion med världens första*2 5-axliga IS för stillbilder och video utan röresleoskärpa

·  Väderskyddat kompakt lättviktshus som följer traditionen för OM-kamerahus, byggt i  magnesiumlegering och effektivt tätat

·  Fullt kompatibel med Micro Four Thirds System standard

·  Nya objektiv på gång – M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm 1:1.8 och M.ZUIKO DIGITAL ED 60 mm 1:2.8 makro

Andra egenskaper:

·  Tiltbar OLED display 3 tum, kapacitiv touchscreen med snabb respons

·  Filma i Full HD 1080p (1920 x 1080), MOV (MPEG-4)

·  Ny ekoeffekt för film (one-shot echo och multi-echo)

·  Live Bulb funktion, uppdatering av Live View bild på displayen efter förbestämt intervall.

·  Ny “Key Line” Artfilter som förstärker kantlinjer och skapar en effekt av en illustration även nya varianter av “Cross Process II” och “Dramatic Tone II”

Tillbehör

·  HLD-6 batterigrepp som är väderskyddat och design som följer kamerahuset. Batterigreppet består av två grepp: landskap och porträtt med bekväm utlösare och extra batterikapacitet som med kamerans batteri ger möjlighet att ta upp till 650 bilder på en laddning (CIPA teststandard).

·  FL-600R blixt (GN 50 vid ISO200 eller GN 36 vid ISO100), snabbare uppladdningstid, trådlös styrning av blixten och LED ljus för videofilmning eller för att förbättra AF i svagt ljus.

·  MMF-3 Four Thirds adapter för att montera Four Thirds objektiv på ett Micro Four Thirds kamerahus. MMF-3 är väderskyddad och passar utmärkt för Olympus Pro och Top Pro optik.

·  Ett undervattenhus kommer att finnas i mitten av sommaren 2012 som kan användas ned till 45 meter.

*1 Februari 2012 2011, gäller kameror med utbytbar optik på marknaden och Olympus  testmetoder.

*2 Februari 2012, gäller kameror med utbytbar optik.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

• dpreview
  • awards