Olympus PEN E-P1 - Digital systemkamera i Micro Four Thirds format

E-P1 - Olympus lanserar digital systemkamera i Micro Four Thirds format

När fotografen är ute som privatperson eller behöver packa lätt, har han fortfarande samma höga förväntningar på sina bilder. Därför har Olympus tagit fram en systemkamera i kompaktkamera format!

Olympus har genomfört marknadsundersökningar som visar att inte mindre än 20 procent av de som köper en kompaktkamera i dag kan tänka sig att köpa en systemkamera, men avstår på grund av storleken.

Att tillverka en kamera som är lika enkel att använda och bära med sig som en penna är inget nytt för Olympus som lanserade den första PEN-kameran för ganska precis femtio år sedan. År 2009 får den fortfarande plats i din ficka, men tekniken har självklart förbättrats.

Olympus PEN bygger på Micro Four Thirds standard med inbyggd stabilisator och möjlighet att filma i HD. Den är kompatibel med alla Micro Four Thirds-objektiv och med en adapter kan du använda alla existerande Four Thirds-objektiv och även andra externa objektiv. Med kamerans snabba motor,
12.3 Megapixel Live MOS-sensor och nya bildprocessorn TruePic V får du högkvalitativa bilder och filmer med upp till imponerande ISO 6400. Alla fördelar som din systemkamera, men utan besväret att bära med dig tung och stor utrustning.

Arbeta i LiveView på kamerans HyperCrystal LCD och jobba med till exempel dubbelexponering och kreativa filter. Olympus PEN kommer med sex olika konstnärliga filter: Pop Art, Hålkamera,
Mjukt Fokus, Ljus & Blek färgton, Ljus färgton och Kornig film.

Denna nya kompakta proffskamera landar i butikerna i juli 2009.

It's not a compact

It's not an SLR

It's a PEN

Huvudegenskaper för Olympus PEN E-P1

• Snygg design i metall (vit eller silver)
  • 12.3 Megapixel Live MOS Sensor
  • Bildstabilisator med upp till 4 EV-steg
  • Adapter för alla ZUIKO DIGITAL & OM objektiv
  • HD Filmning med Art Filter (720p)
  • HD Filmning med PCM stereoljud ger CD kvalitet
  • Stor 3" Hypercrystal LCD
  • Nyutvecklat användargränssnitt för enkel kontroll
  • iAuto hittar automatiskt de vanligaste motivprogrammen
  • Art Filter, Multi-Aspect ratios, dubbelexponering
  • HDMI interface
  • Level gauge (elektroniskt vattenpass)
  • 3 bilder per/sekund (max 14 i RAW)
  • ISO 100-6400
  • Marknadens bästa dammreduceringssystem Supersonic Wave Filter
  • Baserad på Micro Four Thirds Standard
  • SD-kort (SDHC kompatibel)

Johan Wredström, Olympus Sverige AB

E-post: johan.wredstrom@olympus.se

Kort fakta om Olympus:

Olympus är en ledande tillverkare av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optisk, finmekanisk och elektronisk teknologi. Olympus är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus är även ett företag som tillverkar och marknadsför system för endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer, mikroskopi, diagnostik och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin. Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, endoskopi och mikroskopi. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se.

• Bio, film, foto