Olympus STYLUS TG närmare, färgstarkare, djupare och ännu tuffare

Olympus är ett av de ledande företagen idag inom optisk-digital-bildteknik, både i kameror och avancerad medicinteknik. Än en gång visar företaget vad avancerad optik i en kompaktkamera betyder för bilden, framförallt i svåra ljussituationer som under vatten. STYLUS TG-2 är ännu ett mästarprov i kompaktkameraklassen TOUGH. Modellen finns som svart eller röd och börjar levereras i slutet av januari i prisläget 3 799 kronor.

STYLUS TG-830 och STYLUS TG-630 är två nya, lite enklare alternativ i Olympus TOUGH-klassen. TG-830 finns i färgerna svart, röd, blå, och silver. Modellen finns i butiken i mars, prisklass 2 799 kronor.  TG-630 finns som svart, röd, blå och vit. Den finns för leverans i februari, prisläge 1 799 kronor.

Trivs i tuffa ljussituationer
Gillar du ta bilder i alla möjliga situationer. Oavsett vädret. I extrema situationer och vardag. STYLUS TG-2 är antagligen marknadens mest mångsidiga och roliga kompaktkamera. Vattentät, stöt-, kross- och fryssäker levererar den färgstarka, kontrastrika, skarpa bilder och video i full HD. Från undervattensbilder på 15 meters djup och snösprutande actionbilder off pist, till fascinerande närbilder av naturens under.

Kameran är utrustad med ett för klassen ovanligt ljusstarkt zoomobjektiv. Största bländare är hela 2,0 och zoomomfånget motsvarar 25-100 mm. Kombinerat med Olympus iHS teknik: TruePic VI bildprocessor och 12 megapixel ljuskänslig backlit CMOS bildsensor, ger det helt nya möjligheter. Exempelvis kan du med funktionen Super-resolution Zoom fördubbla zoomomfånget (motsvarande 8 gånger, dvs 200 mm) utan märkbart försämrad bildkvalitet.

Från mikroskopiska detaljer till actionpackade bilder
Objektivet på TG-2 låter dig ta extrema närbilder, så gott som mikroskopiska detaljer kan du fånga. Närgränsen är bara en (1) cm i ett zoomomfång som motsvarar 30-200 mm! Det låter dig även bestämma exakt vilket skärpedjup du vill ha. Du kan manuellt prioritera bländare och få riktigt snygga porträttbilder med kort skärpedjup, eller storslagna vyer med krispig skärpa både i för- och bakgrund.

Prestandan hos objektivet, bildsensor och processor, den exakta, snabba autofokusen och andra bildförhöjande funktioner gör TG-2 extremt mångsidig. Oavsett om du dyker i Söderhavet, åker skidor i alperna, leker med barnen eller är på jobbet. Med tillbehör blir kameran ännu mer användbar. Fisheyekonverter ger dig riktigt vida bilder under vattnet. Telekonverter låter dig öka zoomomfånget 1,7 gånger. Och vill du ge dig ut på riktigt djupt vatten finns ett undervattenshus som klarar 45 meter (PT-053 i prisklassen 2 990 kronor).

STYLUS TG-830 med suverän slowmotion
STYLUS TG-830 är nästan lika tuff som TG-2. Vattentät ner till tio meter. Krossäker upp till 100 kg. Stötsäker upp till 2,1 m och naturligtvis fryssäker. Modellen har också en suverän bildkvalitet. På en punkt slår den till och med TG-2 och det är videofunktionen. Kameran kan filma i full HD 1080p med 30 bilder/s eller i 1080i med 60 bilder/s. För riktigt snygga scener i slowmotion kan du filma i HD (720p) med 120 bilder/sekund eller 240 bilder/sekund i SD-kvalitet. Du kan även filma i full HD och samtidigt ta bilder med en upplösning på16 megapixel.

Oavsett om du tar bilder eller filmar håller både TG-2 och TG-830 reda på var bilderna togs och i vilket väderstreck du riktade kameran. Med inbyggd GPS, elektronisk kompass och över 700 000 sevärdheter i 180 länder lagrade, kan du spara och söka bilder och filmer var de är tagna.

Säkra din kreativitet
Budgetmodellen TG-630 prutar inte på Olympus TOUGH tuffa krav: barn-, vatten, stöt- och fryssäker. Precis som övriga TOUGH-kameror i den nya generationen har kameran iHS-teknik för bättre bilder i alla ljussituationer, full HD video med hög bildfrekvens och 11 kreativa artfilter. Dessutom är den också kompatibel med FlashAir som gör det enkelt att trådlöst föra över bilder och filmer till sociala webbsajter eller molntjänster.

Olympus STYLUS TG

LED-lampa för AF

Bildkvalitet

·  4x vidvinkelzoom (25-100 mm*) för större flexibilitet
(TG-830 och TG-630: 5x vidvinkelzoom 28-140 mm*)

·  12 megapixel backlit CMOS bildsensor för högupplösta, högkvalitativa bilder och film
(TG-830: 16 megapixel backlit CMOS bildsensor)

·  1:2,0-4,9 ljusstarkt objektiv för bättre kontroll av skärpedjup och lägre brus i svagt ljus
(TG-830 och TG-630: 1:3,9-5,9)

·  Manuell prioritet av bländare för bättre kontroll av skärpedjupet

·  iHS teknologi för bättre bildåtergivning – levande färger och lågt brus – oavsett ljussituation

·  Höghastighets videofilmning 120 eller 240 bilder/sekund (TG-830 även i HD i 120 b/s) för snyggare slowmotion

·  Super Sports Mode ger skarpare sekvensbildtagning av snabbrörliga motiv

·  Super Macro Mode fördubblar zoomomfånget upp till 8x (200 mm*) närgräns 1 cm (endast TG-2)

·  1080p full HD Video med 30 eller 60 bilder/sekund (TG-2 och TG-630 har 1080p full HD Video med 30 b/s)

·  11 Artfilter för att addera kreativa effekter till bild och film: Punk, Pop Art, Hålkamera, Soft fokus, Fisheye, Sparkle (stillbild), Akvarell, Reflektion, Miniatyr, Fragmenterad (stillbild), Dramatisk

·  8x Super-resolution Zoom som digitalt förlänger omfånget utan märkbar försämring av bildkvaliteten (TG-830 och TG-630: 10 x Super-resolution Zoom)

·  Avancerad vitbalansautomatik som även klarar undervattenssituationer och ger naturligare färgåtergivning

·  Avancerad intelligent automatik (i-Auto) och autofokus som följer motivet (AF Tracking) som förenklar fotograferandet

Spara och dela

·  3-tums OLED display med 610 000 bildpunkter för optimal kontrast, ljusstyrka och betraktningsvinkel (TG-830 och TG-630: 3-tums HyperCrystal III med 460 000 bildpunkter)

·  Multi Recording gör det möjligt att både filma i full HD video och samtidigt ta stillbilder eller för att filma före och efter du tar en bild (endast TG-830)

·  FlashAir kompatibel för lösenordskyddad överföring av bilder och video till smartphones (iOS och Android) och sociala nätverk

·  Gratis App för iOS och Android som låter dig redigera och dela bilder via smartphones och surfplattor

·  HDMI anslutning som gör det möjligt att styra kameran när den är inkopplad till HD-utrustning

* Motsvarande 35 mm-format.

SD är ett varumärke som tillhör SD Card Association.
Eye-Fi™ är ett varumärke som tillhör Eye-Fi, Inc.
FlashAir™ är ett varumärke som tillhör Toshiba Corporation.

Charlotte Hellström Cardelöv

• vattentät kamera