Olympus μ Tough-6000 och µ Tough-8000 – en succé som fortsätter

Nu lanseras två nya modeller i Olympus populära μ Tough-serie, μ Tough-6000 och μ Tough-8000. Båda har en 3.6x vidvinkelzoom, är vattentäta och stötskyddade och har flertalet avancerade teknologier för att ge perfekta bilder - i alla förhållanden. Dubbel bildstabilisator, touch- kontroll och Intelligent Auto Mode är bara några av dessa.

Det är inte någon hemlighet att Olympus μ Tough är en av världens mest populära kameraserier, och trots att det har gått några år sedan lanseringen av den första modellen, så är Olympus fortfarande ensamma på denna "tuffa" marknad. Nu lanseras ytterligare två modeller, extrema μ Tough-8000 som är vattentät ner till 10 meter och stötskyddad för fall upp på 2 meter, samt μ Tough-6000 som är vattentät ner till 3 meter och stötskyddad för fall upp till 1.5 meter. Detta gör båda modellerna mycket lämpliga för alla som lever ett aktivt liv, såsom slalomåkare, surfare eller snorklare, eller bara de som vill kunna ge kameran till barnen, utan att riskera att få tillbaka den i småbitar.

μ Tough-8000

Extrema μ Tough-8000 har 12 megapixlar, är vattentät ner till 10 meter, stötskyddad för fall upp till 2 meter, frystålig ner till -10° och trycktålig för tryck upp till 100kg. Det betyder att den är mycket hållbar att ta med sig i princip överallt, oavsett om det är på upptäcktsfärd i en grotta eller på snorklingturen i Thailand. Den 3.6x optiska zoomen har en nyutvecklad optisk konstruktion som garanterar att du får ökad skärpa, större kontrast, kant-till- kantskärpa, bättre färgåtergivning och jämn exponering över hela bilden - i stort sett mycket bättre bilder i allt tuffare miljöer. Med nya "Beauty Fix" för porträtt- fotografering, ges huden en mer jämn nyans och ögonen kan ges ett vackert blänk.

μ Tough-8000 finns i tre stilrena färger, blå, silver och svart, och finns till försäljning från och med februari 2009.

μ Tough-6000

Den något enklare men trots allt mycket tuffa μ Tough-6000 är vattentät ner till 3 meter, stötskyddad för fall upp till 1.5 meter, frystålig ner till -10° och tar bilder med otroliga 10 megapixlar. Den dubbla bildstabilisatorn ser till att bilderna blir skarpa, även om inte fotografen är stadig på hand eller om motivet rör sig med blixtens hastighet. Med funktioner för ansiktsigenkänning och skuggjustering blir bilderna mycket verklighets- trogna, även om kontrasterna är stora mellan mörka och ljusa partier i bilden.

μ Tough-6000 finns i fyra snygga färger, gul, vit, blå och orange, och finns till försäljning från och med februari 2009.

Hur tufft kan det vara?

μ Tough-serien har vunnit åtskilliga EISA-priser tack vare dess kombination av optisk prestanda, avancerad teknologi och mycket tåliga kamerahus. I dagens hektiska samhälle är det verkligen befriande med en produkt som i stort sett är omöjlig att förstöra. μ Tough-modellerna har klarat av strapatser som att bli tvättad i tvättmaskinen på 40° med centrifugering, att filma från en fiskelina 10 meter under isen på Grönland, att sitta fastmonterad på en motorcykel "off road" tvärs över Kreta och många andra extrema situationer utan att gå sönder. Sanningen är den att kamerorna fortsatte att ta fina bilder efteråt, något som kanske är svårt att tro.

Huvudegenskaper Olympus μ Tough-8000:
• Vattentät ner till 10 meter**
• Stötskyddad för fall upp till 2 meter*
• Frystålig ner till -10°C
• Trycktålig upp till 100kg***
• 3,6x optisk vidvinkelzoom (motsv. 28-102mm)
• Inbyggd dubbel bildstabilisator (kombinerad mekanisk och digital bildstabilisator)
• Touch-kontroll för enkel hantering av kameran även när man har skidvantar på sig
• 12 megapixel
• 6.9cm/2.7" HyperCrystal III LCD (230 000 punkter)
• Funktion för ansiktsigenkänning för upp till 3 ansikten i en bild
• Teknik för skuggjustering, ljusar upp mörka delar i bilden och gör dem mer verklighetstrogna
• Intelligent Auto Mode hittar de fem mest vanliga motivprogrammen på egen hand och justerar inställning, fokus och exponering automatiskt.
• Manometer direkt på LCD'n för enkel kontroll av luft- och vattentryck
• LED-ljus för belysning under vatten och för makromotiv
• Inspelning av videosekvens med ljud (VGA-upplösning upp till 30 bilder per sek)
• Kompatibel med både xD-kort och microSD-kort (via den medföljande microSD-adaptern)
• Finns i tre färger, blå, silver och svart

Huvudegenskaper Olympus μ Tough-6000:
• Stötskyddad för fall upp till 1,5 m*
• Vattentät ner till 3 meter**
Frystålig ner till -10 °C
• 3,6x optisk zoom (motsv. 28-102 mm)
• 10 megapixlar
• 6.9cm/2.7" HyperCrystal III LCD (230 000 punkter)
• Funktion för ansiktsigenkänning för upp till 3 ansikten i en bild
• Manometer direkt på LCD'n för enkel kontroll av luft- och vattentryck
• LED-ljus för belysning under vatten och för makromotiv
• Finns i fyra färger, vit, gul, blå och orange

* motsvarar MIL-standard (Olympus testvillkor)
** motsvarar IEC-standardpublikation 529 IPX8
*** motsvarar Olympus testvillkor

microSD är ett registrerat varumärke som tillhör SD Card Association

Tekniska frågor

Kjell Andersson, Olympus Sverige AB
E-post: kjell.andersson@olympus.se

Marknadsfrågor:
Thomas Bennet, Olympus Sverige AB
E-post: thomas.bennet@olympus.se

Kort fakta om Olympus:
Olympus är en ledande tillverkare av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optisk, finmekanisk och elektronisk teknologi. Olympus är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus är även ett företag som tillverkar och marknadsför system för endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer, mikroskopi, diagnostik och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin. Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, endoskopi och mikroskopi. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se.

• Bio, film, foto