Olympus X-faktor skapar en ny klass kompaktkameror: XZ-1 – alltid otroligt skarpa och högkvalitativa bilder

Olympus nya kompaktkamera ställer kamerakvalitet på sin spets. Först kom PEN-revolutionen i form av Olympus första Micro Four Thirds-kamerakategori, nu har Olympus ändrat reglerna än en gång – nu kommer nya XZ-1, den epokgörande lilla flaggskeppsmodellen som höjer ribban för konkurrerande kompaktkameror. XZ-1 är perfekt för både kamerakunniga amatörer och professionella fotografer som vill ha en andra kamera. Förutom den fantastiska designen, som är Olympus varumärke, tar den alltid skarpa bilder även under mörka förhållanden, precis som en systemkamera. Så, vad är x-faktorn bakom den här kvalitetsutmanaren? Egentligen är det en kombination av tre toppmoderna funktioner: den extremt stora, superkänsliga CCD-sensorn, den extremt snabba TruePic V-bildprocessorn och det extremt ljusstarka objektivet 1:1.8-2.5 i.ZUIKO DIGITAL. XZ-1 är den första kompaktkameran med ett objektiv från ZUIKO, känd som ledande tillverkare av exklusiv optik som tidigare bara fanns tillgänglig för systemkameror. Kameran är även kompatibel med det allt större utbudet av Olympus PEN-accessoarer för spegellösa kameror. För att ytterligare förbättra kvaliteten för bilder och filmer finns en extern blixt, elektronisk sökarfunktion och extern stereomikrofon. Snart kommer dessutom fler accessoarer. Kompaktkameran XZ-1 finns i mattsvart eller vitlackerat utförande med en stor 3-tums OLED-skärm och det snygga utseende matchar det professionella innehållet. Kameran kommer att finnas i butik från januari 2011 för 4800kr.

Exceptionell bildkvalitet

Oavsett om det gäller HD-filmer eller vackra bilder ger XZ-1 fantastisk bildkvalitet för att vara en kompaktkamera. Faktiskt för alla storlekar på kamera. Väldig få amatörkameror kan tävla med de skarpa och klara bilderna den fångar – allt tack vare den unika kombinationen av Olympus-objektiv, stor sensor och processor. Det 1:1.8-2.5 ljusstarka, 4x vidvinkelobjektivet från i.ZUIKO DIGITAL ser till att bara klart, skinande ljus med minskat brus och suddighet kommer in i kameran. Från närheten i 1 cm macrobilder till svepande landskapsvyer, från porträtt till partybilder på vännerna – kvaliteten hos det här kvalitetsobjektivet med 70 års erfarenhet syns i alla typer av bilder. XZ-1:s stora 1/1.63-tums CCD-sensor kompletterar objektivet. Till skillnad från vanliga kompaktkameror, går det med XZ-1 att minska skärpedjupet i bilden och ge nära motiv knivskarp skärpa och låta bakgrunden vara suddig. I kombination med Olympus oerhört känsliga bildprocessor TruePic V, ger de här förstklassiga komponenterna XZ-1 samma bildpotential som en systemkamera i samma storlek som en smart phone.

Extremt bra prestanda i alla ljusförhållanden

Den fantastiska trion objektiv, processor och sensor kombinerad med en lång rad högkvalitetsfunktioner ser till att XZ-1 fångar foton – och filmer – som alltid är lika skarpa och definierade även vid sämre ljusförhållanden. Jämfört med en vanlig CCD-sensor med 14 megapixlar är det ljuskänsliga området för varje pixel i Olympus sensor dubbelt så stort. Tillsammans med sensor och ultrakänsligt objektiv, Dubbel bildstabilisering, ISO 6400-känslighet och AF-hjälpbelysning (för fokusering under mörka förhållanden) går det alltid ta skarpa bilder utan brus även under mörkare förhållanden, utan att förstöra stämningen med kallt blixtsken. XZ-1 fungerar naturligtvis lika bra under väldigt ljusstarka förhållanden. Den har en av de snabbaste slutartiderna för en kompaktkamera (1/4000 sek.), vilket minskar risken för överexponering vid starkt solsken och snö – eller vid användning av blixt.

Extrem kreativitet

Med XZ-1 kan du släppa loss och låta kreativiteten flöda. För ambitiösa, praktiska fotografer ger objektivets kontrollring och menyväljare tillgång till full uppsättning manuella fotoinställningar (P/A/S/M). Särskilda alternativ som möjlighet att ta bilder i RAW-kvalitet, Multi-Aspect-ratio och sex specialeffekter med olika filter som även fungerar i läget HD-film. Med supermacro, trådlös blixtkontroll och AF Tracking med hög hastighet är det lättare än någonsin att uttrycka sin kreativitet med en kompaktkamera.

X-faktorstil

Den något större, spegellösa PEN-serien har hyllats för sin klassiska retrodesign och nu har Olympus designers skapat ytterligare ett mästerverk med XZ-1 som finns i mattsvart eller vitlackerat utförande. Det är en kompakt och lättviktig kamera som lätt glider ned i fickan så att man alltid kan ha den med sig och fånga den där speciella bilden.

Olympus XZ-1 kommer att finnas i butik från januari 2011 och priset ligger på cirka 4800kr.

Funktioner:

Bildkvalitet:

1:1.8-2.5 ljusstarkt objektiv med 4x vidvinkelzoom från i.ZUIKO DIGITAL (28-112mm*) som ger lika skarpa bilder oavsett om du vill ta närbilder eller svepande landskapsbilder

Högkänslig 1/1.63 tums HS CCD-sensor med 10 megapixlar för överlägsen kvalitet i bilder med kort skärpedjup

Dubbel bildstabilisering för klara, snabba bilder

Bildprocessorn TruePic V ger överlägsen färgåtergivning och mindre brus

HD-Film med kristallklart ljud som kan visas på en stor HD-tv

Användbarhet

3 tums OLED-skärm ger bättre visning av bilder och tydlighet när bilden tas med högre kontrast, ljushet och synvinkel

Manuella kontroller för snabba och professionella justeringar

Live Guide och i-Auto för enkel hantering – till och med för nya fotografer

Objektivring och menyväljare ger exakt kontroll och gör det lätt att välja rätt läge och inställningar

Kreativitet och flexibilitet

Sex Art Filters ger kreativa effekter till HD-filmer och bilder:
Pop Art, Mjuk Fokus, Grovkornig Film, Hålkamera, Diorama och
Dramatiska färger

Tillbehörsport för kompabilitet med ett växande utbud av accessoarer inklusive en extern blixt, elektronisk sökare och extern stereomikrofon

Andra viktiga funktioner

ISO 6400 ger utmärkta bilder även i dåligt ljus

HDMI-gränssnitt för tv gör det enkelt att hantera kameran under uppspelning på tv:n via fjärrkontroll

Multi-Aspect ratio för flera olika höjd-bredd-format (16:9, 3:2, 4:3 eller 6:6)

Flervalsfunktion för vitbalans och exponering

SD-minneskort (kompatibel med SDHC- och SDXC-minneskort)**

* Motsvarande 35 mm-format.
** SD är ett registrerat varumärke som tillhör SD Card Association.

Se en komplett lista över funktioner på www.olympus.se

• Bio, film, foto

Hans Jönsson, Olympus Sverige AB

E-post: hans.jonsson@olympus.se

Kort fakta om Olympus:

Olympus är en ledande tillverkare av produkter och system som kombinerar spetskompetens inom optisk, finmekanisk och elektronisk teknologi. Olympus är för flera generationer förknippat med kameror, men dagens Olympus är även ett företag som tillverkar och marknadsför system för endoskopi, avancerade kirurgiska applikationer och produkter för kvalitets- och funktionskontroll inom industrin. Redan 1919 introducerades det första mikroskopet i Japan och 1936 omsattes den optiska kunskapen i den första kameran. 1950 utvecklade Olympus den första kameran för användning i mag- och tarmkanalen. I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror och endoskopi. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor och har ett sjuttiotal anställda. Mer information finns på www.olympus.se.