Den 2:a september började ett helt gäng på Omegapoint, varav 17 traineer.

Rekordmånga traineer till Omegapoints traineeprogram

Omegapoint välkomnar 17 framtida utvecklare och säkerhetsexperter till Stockholmskontoret. Academy Professional Program, Omegapoints traineeprogram, tar i år in rekordmånga nya traineer samtidigt.

-Det är otroligt roligt att välkomna ett så stort gäng. Våra kunder efterfrågar fler utvecklare som kan säkerhet och konsulter med expertis inom informationssäkerhet. Nu svarar vi upp på det, säger Tatiana Decker, rektor på Academy Professional Program (APP).

Traineerna kommer från KTH, Uppsala universitet, Linköpings universitet, Umeå universitet och Blekinge tekniska högskola. Det som förenar dem är ett brinnande intresse för IT-utveckling och säkerhet.

-Omegapoint känns som en arbetsplats där fokus ligger på kunskap och personlig utveckling och APP är perfekt brygga mellan det jag lärt mig under studietiden och arbetslivet, säger Felix Engström, nyanställd trainee på Omegapoint.

Omegapoints traineeprogram har funnits sedan 2011.

-Säkerhet är ett område som får allt större prioritet hos företagen i och med att allt fler delar av verksamheten digitaliseras. Frågor som berör integritet och skydd mot intrång är idag verksamhetskritiskt. Därför finns nu en speciell inriktning mot informationssäkerhet på APP, fortsätter Tatiana.

Traineeprogrammet är på nio månader och varvar arbete i kundprojekt med utbildningar i alltifrån konsultrollen till agila metoder, säker applikationsutveckling, moderna webbtekniker, testdriven utveckling och mycket mer. I princip all utbildning hålls av Omegapoints egna experter, varav flera har en bakgrund som just traineer på företaget.

De två första veckorna är en onboarding och därefter introduceras traineerna in i konsultrollen genom att jobba i kundcase med stöd av en erfaren Omegapointkonsult.

-Inlärningskurvan hos våra traineer är extremt snabb och vi är stolta över att ha attraherat riktiga stjärnor till programmet. Vi har hittat en bra mix av utbildning, arbete hos kund, handledning och inte minst coaching av en erfaren mentor, avslutar Tatiana.