Johan Malmliden, Omegapoint, Patrice Jabet, FSN Capital träffas i samband med att FSN Capital blir ny majoritetsägare i Omegapoint.

Omegapoints tillväxtresa fortsätter med FSN Capital som ny majoritetsägare

Omegapoint har en offensiv tillväxtstrategi med planer på etablering i norra Europa. Precis som tidigare kommer tillväxten att ske både organiskt och genom förvärv. Med FSN Capital som majoritetsägare får Omegapoint goda förutsättningar för en snabb expansion tillsammans med en partner som gjort liknande resor tidigare.

-FSN Capital är precis den ägare vi söker. De har tidigare erfarenhet av vår bransch och av att driva geografisk tillväxt tillsammans med sina bolag. De har, i likhet med Priveq, en stark etisk kompass och de värdesätter vår kompetenskultur, något som är viktigt för oss, säger Johan Malmliden, vd för Omegapoint Group AB.

FSN Capital är en av norra Europas ledande riskkapitalfirmor med investeringar i tillväxtbolag som Netcompany, Nordlo, Kjell & Company och Fellowmind.

-Omegapoint säkrar utveckling i en värld som blir alltmer digital. De fyller en viktig funktion i samhällsutvecklingen och det vill vi stötta. Dessutom växer marknaden för cybersäkerhet och säker digitalisering kraftigt. Det finns otroligt mycket kompetens i bolaget och alla förutsättningar för fortsatt expansion, även internationellt, säger Patrice Jabet, Partner på FSN Capital Partners.

I samband med att FSN Capital blir majoritetsägare i Omegapoint säljer Priveq sin andel i bolaget.

-Omegapoint har utvecklats fantastiskt under vår tid som ägare, drivet av en stark kompetenskultur, engagerade medarbetare och en tydlig strategi. Priveq vill rikta ett stort tack till alla medarbetare och meddelägare för ett gott samarbete och vi är övertygade om att Omegapoint står väl rustat för att tillsammans med FSN Capital fortsätta mot visionen En digital värld där alla vågar, säger Henrik Jatko, Partner och Investeringsansvarig på Priveq.

Slutligt genomförande av ägarskifte sker efter sedvanlig konkurrensprövning. Omegapoint kommer även framöver att vara delvis ägt av medarbetarna i bolaget.

-Jag vill tacka Priveq för att ni funnits vid vår sida, stöttat och utmanat oss under flera viktiga år. Nu ser vi fram emot nästa spännande och internationella steg tillsammans med FSN Capital, avslutar Johan Malmliden.

Omegapoint är ett ledande svenskt konsultbolag med en vision om en digital värld där alla vågar. Med vår expertis inom cybersäkerhet och säker digitalisering hjälper vi våra kunder att utveckla sin affär och skydda den mot cyberhot. Vi växer och omsatte 496 MSEK år 2020. Omegapoint bildades 2001 och är delvis medarbetarägt. Idag är vi 400 konsulter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå och Uppsala. Vår kultur kännetecknas av en vilja att alltid bli bättre och vi sticker ut med vårt stora fokus på kompetensutveckling. För mer information besök gärna omegapoint.se

FSN Capital Partners är investeringsrådgivaren åt FSN Capital-fonderna, vars samlade kapitalbas uppgår till 3.4 miljarder euro. Fonderna investerar som huvudägare i nordeuropeiska bolag med stark tillväxtprofil och god marknadsposition och 50 till 300 miljoner euro i bolagsvärde. Sedan starten 1999 har FSN Capital byggt upp ett team bestående av 57 medarbetare i Oslo, Köpenhamn, Stockholm och München samt åtta industriella rådgivare med lång operativ ledningserfarenhet. FSN Capital strävar efter att alltid verka ansvarsfullt och med integritet gentemot portföljbolag, rådgivare, investerare, samt omvärlden. För mer information besök gärna www.fsncapital.com

Priveq Investment har i mer än 35 år investerat i lönsamma tillväxtbolag. Affärsidén är att skapa värde genom långsiktiga investeringar och ett aktivt ägarskap i onoterade tillväxtföretag. Priveq har fram till idag förvaltat över 8 miljarder kronor och har tillsammans med dess medarbetare genomfört 131 investeringar samt lotsat 28 portföljbolag till en börsnotering. Nuvarande portfölj består av 18 bolag och portföljen har en sammanlagd omsättning på totalt ca 4,8 miljarder kronor och drygt 2.000 anställda. Exempel på nuvarande portföljbolag är Caybon, ILT Inläsningstjänst, Ports Group och Metenova. Bakom Priveq Investment står i huvudsak ett antal långsiktiga, institutionella pensionsförvaltare i Norden och Europa. Exempel på investerare är Skandia Liv, Fjärde AP-fonden, Kommunal Landspensjonskasse (KLP) samt Europeiska Investeringsfonden (EIF). För mer information besök gärna priveq.se