Gå direkt till innehåll
Omexom har tidigare stöttat Vattenfall Eldistribution i att öka driftsäkerhet och tillgodose reinvesteringsbehov genom uppförandet av ett flertal transformatorstationer, ex 40/20kV transformatorstation Karesuando som färdigställdes sommaren 2019.

Omexom bygger en ny transformatorstation inomhus

I Ekfors bygger Omexom en ny skalskyddad 40/20 kV transformatorstation inomhus på uppdrag av Vattenfall Eldistribution. Där Omexoms tekniska lösning skapar en lönsam Life Cycle Cost (LCC) under den nya transformatorstationens hela livslängd.

Omexom ansvarar för att bygga och installera stationen med 40 kV ställverk, transformatorer, nollpunktsutrustning, kondensatorbatterier och 20 kV ställverk samt tillhörande kontrollanläggning, kommunikationsutrustning, hjälpkraftsystem och förråd.

- Det finns många fördelar med att bygga stationerna inomhus. Exempelvis att när primärapparaterna står inomhus så minskar vädrets påfrestningar, vilket resulterar i ett minskat underhållsbehov samt färre fel och oplanerade avbrott. Det ger även drift- och underhållspersonal en bekvämare arbetsmiljö året om. Samtidigt får anläggningsägaren ett bättre anläggningsskydd, som försvårar för obehöriga att ta sig in och ställa till med skada eller själv bli skadade, förklarar Christer Nordenelv, projektledare Omexom.

Inflyttning och en driftsatt station beräknas att vara färdigställd under hösten 2022.

Jens Ålstig

Presskontakt Communication manager Omexom Sverige +46706317428
    Julia Lundmark

Presskontakt Communication manager +46 (0)76 008 44 62