Omexom fortsätter att säkra elleveransen till SL:s spårtrafik

Omexom fortsätter att säkra elleveransen till SL:s spårtrafik

Nu står det klart att Omexom fortsätter ta hand om elinfrastrukturen till och med sista mars 2022, med möjlighet till ytterligare 2 års förlängning.

Proaktiva arbetsmetoder minskar fel i anläggningen
- Vårt arbetssätt är till stor del förebyggande, något som vi ser minskar det totala antalet fel och som ger en mer effektiv och tillförlitlig strömförsörjning av spårtrafiken. Vi utför i stor utsträckning förebyggande felsökning, exempelvis reläprovning och brytarunderhåll, säger Mats Nordin ansvarig för planering av felavhjälpning på Omexom Sverige.

Anna-Karin Ankerfelt är projektledare på Omexom och övergripande ansvarig för uppdraget:

-Vi har en unik och gedigen kompetens kring kollektivtrafiksystemet samlad hos oss på Omexom. För underhållsdelen har vi dessutom en svårslagen bredd som gör att vi kan komma med många förbättringsförslag till vår uppdragsgivare. Just nu byter vi 30kV-kabeln på blåa linjen mellan Råsunda och Hallonbergen, vi håller även på att bygga om 4st 30kV-brytarna i Råsunda från oljeminimumbrytare till vakuumbrytare. Dessutom har vi ett samarbete tillsammans med Omexom i Västerås (fd. Eitech) där vi har fått i uppdrag av Trafikförvaltningen (SL) att bygga ett nytt verkstadsställverk till Vällingbydepån samt komma med ett förslag hur vi kan bygga om de äldre 750V-likströmsbrytarna.

About Omexom

Faced with ongoing transformations in the world of energy, Omexom works with its clients to deliver on the promises of the energy transition.

Omexom draws on its expertise in the fields of electricity and gas to accompany the growth of renewable energies, developing storage solutions, make infrastructures smarter and serve the new patterns of energy consumption.

Our solutions are destined for energy producers, transporters and distributers as well as their users in all territories.

As an integrator, Omexom continuously looks for the best technological options and deploys the most suitable solutions for its clients’ needs in complete autonomy vis-à-vis its suppliers.

Omexom is a VINCI Energies brand.

€4 billion turnover // 23,000 employees // 36 countries

About VINCI Energies

In a world undergoing constant change, VINCI Energies focuses on connections, performance, energy efficiency and data to fast-track the rollout of new technologies and support two major changes: the digital transformation and the energy transition. With their strong regional roots, agile and innovative, VINCI Energies’ business units boost the reliability, safety, sustainability and efficiency of energy, transport and communication infrastructure, factories, buildings and information systems.

2018: €13,75 billion revenue // 82,500 employees // 1,800 business units // 56 countries

www.vinci-energies.com

Johanna Svedin