4 grundläggande principer för outlets inom modebranschen

4 grundläggande principer för outlets inom modebranschen

Det trendskifte som de senaste åren skett inom retail i allmänhet och klädbranschen i synnerhet, har slagit hårt mot många av de etablerade bolagen. Förändrade konsumentbeteenden och vikande försäljning har mitigerats med ett allt hårdare kampanjtryck, med pressade marginaler och minskad lönsamhet som följd.

Trots dessa insatser brottas många handlare och varumärken med överlager som på ett eller annat sätt behöver säljas ut. En väl utarbetad outlet-strategi är såklart en viktig del i detta.

Men hur ska man egentligen tänka när det gäller outlets och hur undviker man att outlet-försäljningen kannibaliserar från den ordinarie försäljningen?

Rätt implementerad kan en outletstrategi ge såväl marginalförstärkning som breddning av kundgrupper. En bra outletstrategi ger dessutom en möjlighet till ett offensivare inköp så att man inte riskerar att stå utan produkter för tidigt på säsongen. Det gör även att man kan jobba med kortare reaperioder då det som inte sålt under rea-perioden kan flyttas vidare till outletkanalen, säger Hans Edlund, COO och Partner på Omniarch AB.

Hans fortsätter med att poängtera att en outlet-strategi inte är en ”one size, fits all”-produkt. Istället finns det några grundläggande principer som man kan utgå ifrån:

1. Hur pass mycket ändras era produkter från säsong till säsong?
  2. Hur mycket research gör era kunder inför ett köp?
  3. Hur ser produktbredd och djup ut för de produkter som är aktuella för en outlet?
  4. Hur ser varumärkesstrategin ut?

Genom att analysera sitt sortiment utifrån ovanstående principer går det att bedöma risken för att ens tilltänkta varor kan kannibalisera på den ordinarie försäljningen.

* Läs beskrivningen av de fyra ovanstående principerna och om vilka de påföljande fyra huvudscenarierna är för outlets - Clicka & Collecta outlets-kunskap på Omniarch INSIKT.