Första parallellimporten av läkemedel för djur i Sverige

Nu säljer läkemedelsföretaget Omnidea AB fästinghalsbandet Scalibor genom Apoteket, i konkurrens med tillverkarens försäljningsorganisation. Det är första gången ett läkemedel för djur parallellimporteras till Sverige. Sedan Omnidea började parallellimportera Scalibor har priset sjunkit med mer än 100 kronor, eller 40 procent. Det innebär att svenska djurägare sparar mer än 9 miljoner kronor om året. - Det är inte rätt att svenska djurägare ska betala ett betydligt högre pris för läkemedel än djurägare i Sydeuropa, säger veterinär Olof Skarman, Omnideas vd. - Läkemedelsjättarna utnyttjar patentmonopolet allt vad de kan. De fästinghalsband vi säljer är identiska med dem som förut sålts i Sverige, de är tillverkade i samma fabrik i Frankrike. Enda skillnaden är priset och förpackningen. Parallellimport innebär att läkemedel köps in i ett annat EU-land, där de är billigare, paketeras om i svenska förpackningar och säljs i Sverige. Även om tillverkarens försäljningsorganisation har sänkt priset kraftigt är Scalibor Omnidea fortfarande 10 procent billigare. Den hundägare som vill ha det parallellimporterade fästinghalsbandet kan be sin veterinär skriva ”Scalibor Omnidea” på receptet, eller helt enkelt fråga efter det på Apoteket. Läkemedelsverket har beslutat att Scalibor ska få säljas även utan recept. - Det kan vara bra att ringa till sitt Apotek och fråga om de har det parallellimporterade fästinghalsbandet. Finns det inte i lager så kan apoteket normalt beställa hem det till nästa dag, säger Olof Skarman. Omnidea AB ägs och drivs av veterinär Olof Skarman. Han har tidigare arbetat som distriktsveterinär, på djursjukhus samt med försäljning av veterinärläkemedel. - Det är dyrt och tar lång tid att få upp ett företag på banan i konkurrens med läkemedelsjättarna. Jag har fått ta upp nya lån på mitt hus för att komma så här långt, men nu finns den första produkten ute på apoteken. Scalibor är ett läkemedel för djur i halsbandsform mot fästingar, fjärilsmyggor och myggor.

• Kontrakt, uppdrag