Omocom lanserar helt digital on demand-försäkring

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2019 09:48 CEST

Anders Elfving Tiptapp och Ola Lowden omocom

En helt ny typ av försäkring är född. Omocom lanserade i förra veckan sin API-baserade on demand-försäkring, anpassad för den cirkulära ekonomin. Cirkulära processer innebär bland annat att vi återanvänder eller använder befintliga resurser i högre grad istället för att producera nya. Traditionella försäkringar är dock helt anpassade till ett linjärt system och fungerar dåligt när saker inte ägs, utan hyrs eller delas.

För att lösa detta problem har Omocom skapat en helt digital försäkringslösning som integreras direkt in i säljflödet på plattformar för delning. En micro-försäkring som aktiveras bara när man verkligen behöver den. Omocom har byggt digitala system för riskberäkning, matchning, utformande av försäkringsvillkor och skadereglering.

”Tanken är att använda försäkringar för att driva försäljning på dessa plattformar och därigenom skapa förutsättningar för att redan existerande produkter ska kunna användas i högre grad och under en längre tid. Vi gör det både genom att använda vår algoritm för riskberäkning för att ge användarna trygghet när de ska välja en sådan här tjänst, och dels genom att ta hand om användarna när något går snett, så att de ska våga använda tjänsten igen om något gått sönder” säger Omocoms VD Ola Lowden.

Lanseringen ägde rum på peer-to-peer plattformen Tiptapp, där man genom deras app kan använda sig av tjänsten ”Hit & Dit” för att få transport av prylar, stora som små. När man lägger upp en annons i Tiptapps app, fotar man prylen som ska transporteras, anger var den ska hämtas,levereras samt hur mycket man är villig att betala för hjälpen. I andra änden finns användare som kan tänka sig att transportera prylen i sitt fordon. Nu får de personer som lägger upp en annons i Tiptapp även möjlighet att teckna en micro-försäkring via Omocom där det erbjuds tre olika försäkringspaket som täcker förlust, stöld och skador av den levererade prylen upp till maximalt 10 000 SEK.

“Den traditionella försäkringsbranschen har inte kunnat leverera en bra lösning till oss vilket var förvånande då tjänste- och delningsekonomin växer som aldrig förr. Omocoms lösningar passar vår affärsmodell och våra kunders behov perfekt då de skapat försäkringar som faktiskt är anpassade för korta perioder och digitala processer.” säger Anders Elfving, Business Developer, Tiptapp.

Tiptapp samarbetar sedan tidigare med bl.a. Stockholms Stadsmission, Myrorna, Erikshjälpen och Blocket där de erbjuder sina kunder leveranser för att göra det enklare att välja ett hållbart alternativ till shopping och återbruk istället för att handla nytt. Omocoms försäkringar kommer till en början att finnas tillgängliga under leveransfunktionen ”Hit & Dit” för att sedan tas ut och täcka alla applicerbara delar.Fast man lanserade bara för en vecka sedan utan marknadsinsatser har efterfrågan varit över förväntan.

“Det har varit otroligt givande att få jobba tight ihop med Omocom i detta projekt. Vi smygstartade i förra veckan där en liten del av våra användare nu får erbjudandet om försäkring. Förutom att själva lanseringen gick som på räls så ser vi även initiala resultat långt över vad vi kunnat tro. Vi visste att det fanns ett behov av försäkring, men att en bra bit över 50% av de kunder som fått erbjudandet också valt att teckna är positivt överraskande.” säger Anders Elfving.

Omocom kommer inom kort även att lansera sin produkt på Hygglo, en plattform där användare kan hyra saker av varandra, samt att ett tiotal plattformar för delning av bl.a. kläder, fordon, möbler och IT står på kö.

”De siffror vi ser nu gör oss väldigt glad och visar framför allt att vi tänkt rätt. Vi skapade Omocom för att möjliggöra och främja cirkulära affärsmodeller och därmed se till att befintliga resurser används i högre grad. Vi ser försäkring som en viktig del som måste anpassas för att ett mer hållbart samhälle ska vara möjligt.”

Omocom is an insurtech company that provides insurance solutions to enable a circular economy. We build data driven models for risk calculation and claims management adapted for rental platforms.