Polisen Alexander från Avesta är Årets karriärväxlare

Alexander Larsson från Avesta är Årets karriärväxlare 2023. Han tilldelas priset för sin karriärväxling från fritidsledare till polis. Utmärkelsen har instiftats av kollektivavtalsstiftelsen Omställningsfonden för att inspirera välfärdens medarbetare att utveckla sin kompetens och avdramatisera bilden av omställning på arbetsmarknaden.

– Alexander Larsson har gjort en inspirerande karriärväxling när han, trots både pendling och livspussel med småbarn, har fullföljt sin dröm om att bli polis. Genom att sätta tydliga mål och arbeta efter en plan som är praktiskt och ekonomiskt hållbar har han kunnat klara sina krävande studier. Jag är övertygad om att Alexanders erfarenhet av att jobba med barn och unga kommer att bli till stor nytta för samhället i hans nya roll, säger Eva Wikström, vd på Omställningsfonden.

Årets karriärväxlare är en utmärkelse som delas ut av Omställningsfonden, en organisation som hjälper medarbetare i välfärden. Syftet är att inspirera välfärdens medarbetare att utveckla sin kompetens och avdramatisera bilden av omställning. Utmärkelsen tilldelas någon som gjort en "stor, modig eller oväntad karriärväxling efter att ha blivit uppsagd på grund av arbetsbrist, träffat en överenskommelse om att avsluta anställningen på grund av nedsatt arbetsförmåga eller fått kompetensutveckling för att stärka anställningstryggheten".

Alexander Larsson från Avesta tilldelas utmärkelsen Årets karriärväxlare 2023. Alexander arbetade som fritidsledare, vilket han inte hade adekvat utbildning för, och drömde om att bli polis. När kommunen behövde skära ner i verksamheten blev Alexander uppsagd på grund av arbetsbrist. Med hjälp av stöd och coachning från Omställningsfonden kunde han påbörja studier till att bli polis.

– Jag är otroligt glad och det kom faktiskt glädjetårar när jag fick beskedet. Det har varit en tuff resa med många utmaningar, där jag studerat på annat ort och rest från familj och barn. Samtidigt ångrar jag inte mitt val en sekund. Hade det inte varit för stödet från Omställningsfonden skulle jag inte vara där jag är i dag, säger Alexander Larsson, Årets karriärväxlare 2023.

Omställningsfonden delar även ut utmärkelsen Årets kompetensutveckling, som tilldelas en verksamhet inom en kommun, region eller ett kommunalt företag som har genomfört en lyckosam kompetensutvecklingsinsats för en eller flera medarbetare.

Fakta: Årets karriärväxlare och Årets kompetensutveckling

Årets karriärväxlare och Årets kompetensutveckling är två utmärkelser som delas ut av kollektivavtalsstiftelsen Omställningsfonden. Juryn utgörs av:

• Pär Lager, Senior Rådgivare Executive Education Försvarshögskolan. Författare till boken Upskill & reskill.
  • Kenneth Östberg, styrelseledamot i Omställningsfonden och regionråd i Region Västmanland.
  • Elisabeth Unell, styrelseledamot i Omställningsfonden och oppositionsråd i Västerås Stad.
  • Anne-Maria Carlsgård, styrelseledamot i Omställningsfonden och ombudsman på Kommunal.
  • Eva Fagerberg, styrelsesuppleant i Omställningsfonden och kanslichef på Offentliganställdas Förhandlingsråd.
  • Gunilla Jakobsson, rådgivare på Omställningsfonden.
  • Eva Wikström, vd på Omställningsfonden.