Stafettpinnen går vidare!

Efter 8 år har Ann Bertling valt, per den 1/9-2022, att lämna över stafettpinnen som VD för One Academy till Jonas Friberg.

Ann grundande One Academy 2014 och har sedan dess jobbat strategiskt och operativt i företaget men väljer nu att gå ner i tid och arbeta som strategisk rådgivare samt med affärsutveckling.

Jag satte mig ner en stund med Ann och Jonas för att ta pulsen på dem:
____________________________________________________________________________________

Först, Ann, grattis till det fina företag som du byggt under 7 år!

- Tack så mycket, det har varit fantastiskt roligt!

Hur kommer det sig att det här händer nu?

One Academy växer och i det skedet vi nu befinner oss i tycker jag att det krävs ett nytt typ av ledarskap och det är exakt där Jonas kommer in!

Vilka egenskaper är det du ser i Jonas som gör dig trygg i att lämna över stafettpinnen till honom?

Jonas är mycket bra på att leda individer och grupper, utefter deras behov, fram till en prestation och har ett mjukare och mer ”i tiden” ledarskap vilket One Academy behöver för att kunna ta nästa steg i sin utveckling.

Vad ska du göra nu?

Jag ska arbeta som strategisk rådgivare till Jonas och till styrelsen samt arbeta med det jag kanske tycker är det absolut roligaste – Affärsutveckling.

Strategisk rådgivare, vad innebär det?

Det innebär att jag kommer ge råd utifrån att jag byggt One Academy under 7 år och har en helhetsbild som behövs samt jobbat med företagsutveckling på andra bolag. Det handlar om att bland annat bedöma strategiska affärsplaner genom analyser av företagets marknad, konkurrenssituation och interna resurser.

Kommer du kunna hålla dig borta från det operativa då?

Haha ja det kommer att vara en klar utmaning men vi ska leva som vi lär och i det fallet så handlar det om föreningsledning så jag får försöka tillämpa det, att jag kommer att befinna mig i en förändring, en ny fas i mitt arbetsliv.

Jonas – Haha ja det kommer nog vara en utmaning men jag är övertygad om att det kommer gå bra!

Men Jonas, vem är du och vad har du gjort tidigare?

Jag har dels jobbat ihop med One Academy på deltid under ca ett halvår och den vägen fått lära känna hela företaget.
Jag har tidigare jobbat med ledarutveckling, nätverk och har en lång erfarenhet som chef och ledare i såväl små som stora organisationer. Jag har varit VD och jag har suttit i koncernledning, lett stora affärsområden men också enheter, team och grupper.

Vad ser du mest fram emot?

Att få ta företaget till nästa steg tillsammans med alla fantastiska personer som jobbar här i nära samarbete med ägare och styrelse. För mig är det ovärderligt att ha Ann som strategisk rådgivare då hennes kunskap kring bolaget verkligen behövs.

Vilka skulle du säga är One Academys främsta styrkor som bolag?

Att vi är ett högkvalitativt kompetensföretag som ständigt ligger i framkant.
Vår kombination av yrkeshögskoleutbildningar, individuellt anpassade kurser och utbildningar, konsultförmedling, rekrytering och ledarutveckling är en USP vi länge varit helt ensamma om som vi på One Academy alltid varit mycket stolta över.

Vilken tror du kommer vara din största utmaning?

Förutom att hålla Ann lugn i det operativa tänker du? Hehe
Nej men skämt åsido så är det att behålla det nära och entreprenöriella samtidigt som vi bygger en tydligare struktur för att kunna växa mer.

Slutligen, var ser du att One Academy befinner sig om 5 år:

Att vi tillsammans har lyckats växa ännu mer, etablerat oss starkare i norra Sverige samtidigt som vi behållit och ytterligare ökat kvalitetsupplevelsen.

Tack för er tid och Stort lycka till i era nya roller!

www.oneacademy.se

• utvecklande ledarskap
  • inköp
  • ledarskap
  • logistik
  • utveckling
  • oneacademy

One Academy är ett värderingsstyrt bolag som arbetar inom inköp, upphandling och supply chain där vårt fokus är kompetensutveckling, rekrytering och en konsultverksamhet. Vi är idag Sveriges största YH-utbildare inom ”Strategiskt inköp och upphandling” som bedrivs i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Sundsvall/Östersund. Vi kompetensutvecklar kommande inköpare och upphandlare men vi arbetar även med anpassad kompetensutveckling för dig som vill bygga ditt CV, komma vidare i karriären eller helt enkelt vill fylla på i din befintliga verktygslåda.

Rosanna Bertling

Presskontakt Marknadsansvarig Sverige 0733877177