SFAB och ONE Nordic halvvägs genom förnyelseprojektet

SFAB och ONE Nordic halvvägs genom förnyelseprojektet

Sedan förra året pågår ett spännande förnyelseprojekt hos SFAB, Södertörns Fjärrvärme AB, tillsammans med ONE Nordic. Äldre kommunikationsteknologier byts ut till nästa generations teknologi – NB IoT, och samtidigt förnyar SFAB mätutrustningen hos sina slutkunder så att de står bättre rustade för framtidens utmaningar.

ONE Nordic tillhandahåller sitt mätvärdesinsamlingssystem ONE AMI i som fungerar sömlöst oavsett mätarfabrikat som en SaaS tjänst (Software as a Service). ONE AMI - ADVANCED METERING INFRASTRUCTURE (one-nordic.se)

Fälttjänsten med avisering, kundservice och installation ingår i projektet där ONE Nordic tillsammans med SFAB lägger stor vikt på en effektiv planering område för område.

- ”Vi är väldigt nöjda med projektet och ONE Nordic som samarbetspartner. Vi är nu halvvägs genom mätarbytena och ser ut att gå i mål tidigare än planerat. Ett effektivt arbete som är positivt både för våra kunder och oss”, säger Johan Blomqvist, Projektledare på SFAB.

- ”Metodiken har varit tydlig och genomtänkt från början och vi kan se att One Nordic tagit med sig goda erfarenheter från tidigare genomförda projekt av större magnitud”, säger Pål Sundquist, IT & OT chef på SFAB. Läs mer om projektet på SFAB (Södertörns Fjärrvärme AB) på LinkedIn: #mätarbyte #fjärrvärme #energi

-”Prestandamässigt når vi nära 100% av mätvärdena inom de första par dygnen vilket är outstanding. Att inte behöva ha åtkomst till särskilda anläggningar för att underhålla en överliggande infrastruktur när en samhällssäker infrastruktur redan tillhandahålls av telekombolagen är så klart en fördel”, säger Filipe Vasconcelos, Försäljningschef på ONE Nordic Mättekniska tjänster.

OM SFAB

SFAB erbjuder närproducerad, klimatsmart energi som är hållbar in i framtiden. De är Söderorts eget energiföretag.

SFAB gör energi av sådant som naturen lämnar efter sig och av material som annars hade dumpats på tippen, såsom trädrester från skogsbruket och gammalt virke från rivna byggnader. Detta är en viktig del av det klimatsmarta i bolaget energi, då de utnyttjar energi som finns kvar i uttjänt material i stället för att använda t.ex. fossila bränslen.