Lapplands Elnät och ONE Nordic får order i hundramiljonersklassen vid bygget av vindkraftparken i Lehtirova.

Lappland får Sveriges tredje största vindkraftpark

OX2 ger Lapplands Elnät och ONE Nordic order i hundramiljonersklassen vid bygget av vindkraftparken i Lehtirova mellan Gällivare och Pajala - den tredje största i Sverige.

Lapplands Elnät med huvudsäte i Jokkmokk har fått förtroendet av OX2 att leverera hela det interna elnätet och transformator.

Lapplands Elnäts moderbolag ONE Nordic levererar en totalentreprenad som omfattar projektering, konstruktion, materiel, montage, provning, idrifttagning och dokumentation till en helt driftklar anläggning samt alla mark- och byggarbeten.

Anläggningen är fördelad på tre delområden och kommer att ligga i området mellan byarna Ullatti och Kompelusvaara.

– Det känns riktigt bra att vi nu får fortsatt förtroende av OX2. Vi tar det som ett kvitto på att OX2 är nöjda med våra arbeten i tidigare projekt, säger Tony Sundberg, marknads- och försäljningsansvarig på Lapplands Elnät.

– Det här projektet ger oss möjlighet att rekrytera fler engagerade kraftingenjörer med intresse av att jobba tillsammans med oss i spännande och utvecklande projekt i framtiden, säger Stefan Helmvall, Lapplands Elnäts vd,och Jan Pettersson, affärsområdeschef Entreprenad på ONE Nordic.

Om Lehtirova
Den planerade vindkraftsanläggningen Lehtirova ligger på gränsen mellan Gällivare och Pajala kommuner i Norrbottens län. Anläggningen omfattar maximalt 41 vindkraftverk med en totalhöjd på maximalt 184 meter. Elproduktionen från anläggningen är beräknad till ca 490 GWh per år.

Källa: ox2.com

Läs mer om Lapplands Elnät

ONE Nordic är en av Nordens ledande leverantörer av tekniska konsulttjänster, entreprenader och service inom energisektorn.

ONE Nordic har cirka 1 100 medarbetare och omsätter 2,3 miljarder SEK. ONE Nordic är även verksamt i Norge under namnet ONE Nordic Kraftmontasje. Huvudkontoret ligger i Malmö.