ONE Nordic AB utför kvalificerad kabelarbeten i vattenkraftstationen i Stensjön

ONE Nordic AB har fått i uppdrag av Fortum att förnya all högspänningskabel i och utanför vattenkraftstationen Stensjön som ligger vid Indalsälven i Krokums kommun. Förnyelsen av kabelförbanden görs i samband med utbyte av en aggregattransformator i Stensjöns kraftverk.  Den nya transformatorn, som placeras utomhus, kommer att transformera produktionen från Stensjöns kraftverk och Kvarnfallets kraftverk ut på stamnätet.  I uppdraget ingick också att med kort varsel ställa upp och åtgärda ett akut problem; vattenkraftstationen i Kvarnfallet stod still pga. fel på en 52 kV kabel. Kabeln gick inte att laga utan var tvungen att bytas ut. ONE Nordic AB har klarat byta ut kabeln på 11 dygn och därmed har produktionsbortfallet begränsats.

I uppdraget som Fortum har tilldelat ONE Nordic AB ingå att byta ut all högspänningskabel i själva kraftverket samt mellan kraftverket och närliggande ställverk eftersom aggregattransformatorn och kablarna är ålderstigna. Då Stensjön vattenkraftstation är en underjordsstation, d.v.s. den ligger långt inne i berget, innebär det att arbetet med att byta ut kablarna försvåras avsevärt. I uppdraget ingår b.la. att förnya kabelförband på en längd av ca 300 m i en tunnel som går in till bergrummet där stationen finns. Det ingår även att bygga en ca 1 km lång luftledning ovan mark som går till ett närliggande ställverk.

”Vi är oerhört nöjda med det snabba arbete ONE Nordic AB utförde som bidrog till att vi snabbt kunde få igång produktionen i Kvarnfallet igen. Vi ser med tillförsikt fram emot att arbeta vidare med dem under det kommande arbetet gällande utbytet av övrigt kablage”, säger Arne Sjögren som är beställarombud på Fortum Power Generation AB.

Fortum är en oerhört viktig kund för oss och vi är glada och nöjda över att vi snabbt kunde hjälpa dem ur en krissituation. ONE Nordic AB har många års erfarenhet inom vattenkraft och utför totallösningar, moderniseringar och effektivisering av vattenkraftstationer för ökad produktionskapacitet och kontroll. Drift- och underhåll av vattenkraftverk är också en stark sida hos oss där vi har unik kompetens”, säger Jan Bardell, Vd på ONE Nordic koncernen.

___________________________________________________________________________________

Jan Bardell
Vd för ONE Nordic koncernen