ONE Nordic hjälper Trafikverket Region Mitt att minska sin energiförbrukning med ny vägbelysningsteknik

ONE Nordic (ONE), en ledande totalleverantör i Norden inom energiteknik och entreprenad, har skrivit kontrakt med Trafikverket Region Mitt gällande upprustning och modernisering av befintlig vägbelysning i Avesta, Dicka, Jularbo och Östanfors. Projektet löper under perioden september till november 2011. Avtalet visar ONEs styrka inom belysningsområdet – ONE erbjuder marknaden energieffektiv, modern och avancerad belysningsteknik.

Trafikverket är en nationell myndighet som ansvarar för långsiktig planering av transportsystem för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. De ansvarar för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Trafikverket Region Mitt har sitt verksamhetsområde i Dalarnas, Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län. Regionkontoret finns i Gävle.

”Trafikverket Region Mitts nuvarande infrastruktur för vägbelysning är i behov av modernisering med nya krav på miljö, driftssäkerhet och energibesparingar. Samtidigt ökar vårt engagemang för en hållbar utveckling med krav på minskad energiförbrukning. Och det är här ONE kommer in i bilden. Med ONEs lösning kommer Trafikverket Region Mitt spara både energi och kostnader. Vi kommer därtill få en effektivare och bättre vägbelysning”, säger Anette Berggren, Projektledare på Trafikverket region Mitt.

”ONE ligger i framkant när det gäller att arbeta med modern, avancerad teknik inom belysningsområdet. Vi arbetar med ny belysningsteknik som sänker energibehovet samtidigt som den tillfredsställer kraven på trafiksäkerhet, miljöledning och estetisk utformning. På ONE talar vi om Det nya Energisamhället och den roll vi kan spela för att möta de behov som nu accelererar både när det gäller produktion, distribution och användning av energi”, säger Bo Wiklander, Divisionschef Försäljning på ONE.

Bo Wiklander, Divisionschef Försäljning, ONE Nordic AB

E-mail: bo.wiklander@one-nordic.se

Anette Berggren, Projektledare, Trafikverket Region Mitt

E-mail: anette.berggren@trafikverket.se

Regioner

ONE Nordic är Nordens ledande totalleverantör inom energiteknik och entreprenad. Företaget arbetade tidigare under namnet E.ON ES, ett dotterbolag inom E.ON koncernen. Sedan 2011 är ONE Nordic ett självständigt företag som ägs till 90,5% av Altor Fund III och till 9,5% av E.ON. Företaget har ca 1.500 medarbetare och omsätter upp emot 3 miljarder SEK. ONE Nordic AB är verksamt i Sverige och Norge. I Sverige finns vi på ett 60-tal orter och vårt huvudkontor ligger i Malmö.

ONE Nordics erbjudande är uppdelat i tre tydliga områden: tekniska tjänster, entreprenad samt service och underhåll. Företaget hjälper energiproducenter, energidistributörer och energianvändare såsom industrier, kommuner, fastighetsförvaltare och ägare av trafik- och belysningssystem att modernisera och optimera sina anläggningar. Detta både i form av avancerade ingenjörstjänster och spetskompetens inom exv. mätteknik, transformatordiagnostik, energieffektivisering, driftkommunikation samt konstruktion och automation inom elkraft, vattenkraft, kärnkraft  m.fl.. ONE Nordic erbjuder även sina kunder drift, service och underhåll samt nybyggnation och uppgradering av befintliga anläggningar och distributionsnät inom energiområdet. För mer information besök.